Destinaation pitäisi tuottaa lisäarvoa matkailuyrityksille

Yksi asiakkaistani on eräs helsinkiläinen hotelli. Käytännössä teen tämän asiakkaan puolesta markkinointia venäläisessä sosiaalisessa mediassa. Asiakkaan omien toimenpiteiden lisäksi päätin selvittää mitä matkailudestinaatio Helsinki tarjoaa yksittäisen matkailuyrityksen markkinoinnin tueksi. Tämä lähinnä siksi, että huomasin että Helsinkikin on aktivoitunut Vkontaktessa eli ovat perustaneet sinne hiljattain oman Visit Helsinki –ryhmän.

 

VhelsinkiLaitoin viime viikolla yhtenä iltana viestiä markkinointiyhteyshenkilölle, ja heti seuraavana aamuna soi puhelin. Kyselin millä ehdoin yksittäinen yritys pääsee mukaan VK:n postauksiin ja muuhunkin markkinointiin. Ja voi sitä hyvän mielen määrää kun sain kysymykseeni selvän ja yksiselitteisen vastauksen. Minulle soittanut henkilö pystyi kertoman saman tien mitkä ovat heidän linjauksensa markkinointitoimenpiteiden osalta, missä kaikessa voi olla mukana ja mitä mukana olo maksaa ja mitä sillä saa. Juuri näin oikeaoppinen matkailudestinaatio toimii. Se tekee seudun kehysmarkkinointia hallitusti, suunnitellusti ja prosessoidusti, ja jos yritys haluaa hyödyntää tätä kehystä omassa markkinoinnissaan, se pystyy helposti valitsemaan itselleen sopivan kokonaisuuden. Tämän pitäisi olla itsestään selvyys kaikissa matkailukaupungeissa, mutta valitettavasti näin ei ole.

 

GoSaimaa

Toinen hienosti alueen kehysmarkkinointia koordinoiva taho on mielestäni GoSaimaa eli Etelä-Karjalan markkinointiyhtiö. Itselläni ei ole kokemusta yhtiön toiminnasta, joten en ota siihen kantaa, mutta asiakkaan näkökulmasta GoSaimaassa tehdään sellaista työtä, että olen jo melkein menossa lomalle Etelä-Karjalaan.

 

GoSaimaaOtetaan esimerkiksi vaikka GoSaimaan joulukampanja. Törmäsin kampanjaan Facebook-markkinoinnin kautta. Kampanjaan kuului kisa, johon osallistuin ja sitä kautta luovutin myös yhteystietoni markkinointia varten. Eikä mennyt montakaan päivää kun sain sähköpostia, jossa oli kerrottu kuinka mahtavan joulun Etelä-Karjalassa voi viettää ja minkälaisia tarjouksia on tällä hetkellä voimassa. Eli kampanjan taustalla on hyvä, kokonaisvaltainen suunnittelu. Ja mikä tärkeintä, näin toteutettu kampanja lisää GoSaimaan omaa markkinointivarantoa ja mahdollistaa ilmaisen markkinoinnin yhä suuremmalle ihmismäärälle myös jatkossa. Teen itse samalla tavalla prosessoituja kampanjoita muutaman yksittäisen yrityksen kanssa, ja tiedän että ne toimivat.  Muutaman kerran on tullut mieleen, että olisi kiva osallistua myös destinaatiotasolla tällaiseen kampanjaan. Ei vaan ole ollut toistaiseksi mahdollista.