Ei Venäjälle kannata enää tehdä markkinointia

Posted by on marras 30, 2014 in Facebook, Google, Sosiaalinen media, vKontakte, Yandex |

Olen saanut viime aikoina vastailla aika usein kysymykseen, että lopettavatko ne venäläiset Suomen-matkailun kokonaan tai että ei kai sinne Venäjälle kannata enää markkinoida kun ei ne venäläiset enää matkusta Suomeen. Tähän on pakko todeta, että jäitä hattuun nyt!

 

IMG_8347 (2)Tilastojen mukaan venäläisten rekisteröidyt yöpymiset ovat laskeneet tänä vuonna 11 %. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ollaan vielä vuoden 2012 yöpymisluvuissa. Eihän silloinkaan ihmetelty, että lopettavatko ne venäläiset matkailun kokonaan. Pitkään Venäjän kauppaa tehneet tietävät, että naapurin kanssa toimiessa tulee säännöllisin väliajoin alamäkiä, mutta alamäen jälkeen tulee aina ennen pitkää myös ylämäki. Ja ne jotka jaksavat sinnitellä mukana myös vähän heikoimpina aikoina korjaavat potin myös parempina aikoina.

 

On tietenkin totta, että kasvu on mukavampaa kuin lasku, mutta matkailijamäärät ovat edelleen todella merkittäviä, eikä ole mitään syytä olettaa, että venäläiset lopettaisivat matkustamisen Suomeen. Ei, vaikka Venäjän valtion toimet harmaita hiuksia suomalaiselle matkailutoimialalle aiheuttavatkin.

 

Yöpymismäärien laskuun vaikuttaa ensisijaisesti ruplan kurssi. Viime viikolla yhdestä eurosta joutui pahimillaan pulittamaan yli 60 ruplaa kun vielä vuosi sitten euron sai 43 ruplalla. Tämä ei voi mitenkään olla vaikuttamatta venäläisten matkailuun. Mieti itse kuinka reilun 40 %:n hinnannousu vaikuttaisi omaan ostoskäyttäytymiseesi. Suomen pankin valuuttalaskurin mukaan ruplan kurssi euroon nähden oli eilen jo alle 57, mutta tänään ollaan taas jo lähempänä tuota 60.

 

Pahiten ruplan kurssi on rokottanut ostosmatkailua, mutta toki se näkyy muussakin matkailussa. Helsingin Sanomien haastattelema venäläinen Suomen kävijä kertoo, että ennen käytiin 10 – 12 kertaa vuodessa, nyt vain 6 -8 kertaa vuodessa. Tämä näkyy selvästi myös täällä Itä-Suomessa. Vakituiset asiakkaat saattoivat käydä ennen lähes kerran kuukaudessa, nyt tullaan vain pääasiassa sesonkeina.

 

Toinen matkailuun merkittävästi vaikuttanut tekijä on ns. virkamiesten matkustuskiellot. Venäjä kieltää tällaisten kieltojen olemassaolon, nehän ovat vain suosituksia. Mutta tosiasia on se, että suositukset tulkitaan Venäjällä usein määräyksiksi. Helsingin Sanomien mukaan ”Matkustuskielloksi tulkittu kehotus koskee arviolta neljää miljoonaa venäläistä. Monet heistä kuuluvat venäläiseen keskiluokkaan, jolla on ollut varaa matkustaa Suomen kaltaisiin kalliin hintatason maihin.”

 

Mielenkiintoista on nähdä myös se, kuinka hiljattain duumassa hyväksytty laki ”venäläisten tietojen säilyttämisestä Venäjällä” tulee vaikuttamaan matkailuun ja erityisesti markkinointiin. Ehkä suurimman uhkan alla on Facebook, jonka pitäisi siis siirtää palvelimensa Venäjälle, ja säilyttää venäläisiä koskevat tiedot siellä. Vaikea sanoa, koetaanko Venäjän niin merkittäväksi markkinaksi että näin halutaan toimia. Kaiken varalta lienee järkevämpi panostaa markkinointiin Vkontaktessa kuin Facebookissa. Varsinkin jos markkinoinnin tavoitteena on tehdä markkinointia oman ryhmän kautta.

 

Tak2Toki Vkontakten käyttöä tukee moni muukin asia, esimerkiksi TAK:n viime kesänä tekemä rajahaastattelututkimus, jossa Suomeen saapuvilta venäläisiltä kysyttiin millä internetsivuilla olet käynyt viimeisen viikon aikana. 54 % vastaajista kertoi käyneensä Vkontaktessa, kun Facebookissa oli käynyt vain 21 % vastaajista. Erityisen mielenkiintoista tutkimuksen tuloksissa oli myös se, että Suomeen saapuvat venäläiset käyttävät nykyisin Googlea lähes yhtä paljon kuin Yandexia. Googlea kertoi käyttäneensä 62 % vastaajista ja Yandexia 71 %. Tätä kannattaa miettiä omia markkinointikanavavalintoja tehdessään.

 

Toivon lämpimästi että matkailuelinkeino jatkaa vallitsevista olosuhteista huolimatta panostuksiaan Venäjälle ja ehkäpä jo ensi kesänä tilanne on huomattavasti parempi ja pääsemme korjaamaan kunnon satoa tehdystä työstä.

 

Tilaa uutiskirje