Ennen matkaa surffaillaan, matkan aikana luetaan printtiä

Posted by on loka 21, 2013 in Blogit, Hakukonemarkkinointi, Sosiaalinen media, vKontakte, Yandex, Yleinen |

Takana on mukava viikonloppuloma Hampurissa. Sähköisen viestinnän nimiin vannovan matkailijan laukusta löytyy uusi Hampuri-kirja, kolme erilaista karttaa sekä Hampurin museo-opas. Eli jälleen kerran se tyypillinen tarina. Ennen matkalle lähtöä koluan kaikki mahdolliset Hampuri-sivustot, aiheeseen liittyvät blogit, etsin Facebookista kohteen sivuja ja tapahtumakalentereita ja kyselen kavereilta onko kokemuksia ko. kohteesta. Eli yritän siis hahmottaa mitä kaikkea minun kannattaisi matkakohteessa tehdä. Ennakkoon varaan tietenkin majoituksen Bookingin.comin kautta ja lentoliput tavallisesti Supersaverista. Tällä kertaa ennakkoon oli ostettu myös liput Bob Dylanin keikalle.

fbKun pääsen perille, haalin ensimmäiseksi käsiini kartan, ostan kohdeoppaan, ellen ole ostanut sitä jo kotimaasta ja valitsen lentokentältä kiinnostavimmat esitteet mukaani. Yksi osa mukavaa matkantekoa on istuskella kahvilassa, ihmetellä paikallista elämää ja tehdä karttojen ja oppaiden avulla suunnitelmia loman kulusta. Tällä kertaa huomasin, että myös ulkomainonta on varsin tehokasta. Heti ensimmäisessä kadunkulmassa komeili juliste, jossa kerrottiin että Poets of The Fallin juhlakiertue on tänään Hampurissa. Näin iltaohjelma ratkesi heti kättelyssä.

Entäs ne venäläiset?

Markkinoijan suurin perussynti on tehdä markkinointia itselleen. Niinpä tykkään kaivella omien kokemusten tueksi erilaista tutkimustietoa. Luin hiljattain Saimaan ammattikorkeakoulussa tehdyn mielenkiintoisen opinnäytetyön, jonka lähdeaineistoksi oli haastateltu Lappeenrannassa matkailevia venäläisiä. Päättötyö käsittelee sitä, kuinka venäläiset hakevat tietoa ravintolapalveluista ennen matkaa ja matkan aikana. Vaikka työ rajautuukin ravintolapalveluihin, antaa se hyvää osviittaa myös muihin matkailupalveluihin. Ja eipä nuo venäläiset tässäkään juuri eroa muista kansallisuuksista. Suurin eroavaisuus tulee käytettävistä kanavista ja luonnollisesti kielestä.

Tutkimuksen pääviesti on pelkistettynä se, että ennen matkaa tietoa etsitään ystäviltä sekä sähköisistä kanavista ja matkan aikana printin, karttojen ja ulkomainonnan merkitys kasvaa. Tutkimukseen osallistuneista venäläisistä vain noin kymmenen prosenttia ei etsinyt mitään tietoa matkakohteesta ennen matkaa.

Sähköisistä kanavista merkittävimmäksi tietolähteeksi nousi Vkontakte. Suomalaisista sivustoista merkittävimmäksi nousivat kaupungin omat nettisivut. Hyvänä kakkosena yrityksen omat sivut. Ehkä hieman yllättäenkin kolmanneksi tärkeimmäksi tietolähteeksi Finskidka-palvelu.

Noista erilaisista venäläisille suunnatuista portaaleista olen itse testannut Finlandia v karmane- ja Check-in-Finland-palveluja. Parin kuukauden testijakson aikana kumpikaan palveluista ei tuonut omille sivuille kuin yhden käden sormilla laskettavissa olevan määrän kävijöitä. Tätä taustaa vasten Finskidkan merkitys on hienoinen positiivinen yllätys.

Huomionarvoista yllä mainitussa tutkimuksessa on myös se kuinka paljon Google on kirinyt Yandexin etumatkaa kiinni hakukoneiden käytössä. Erityisesti Pietarin ja Moskovan alueen paljon matkustava väki käyttää yhä enemmän Googlea. Kannattaakin siis miettiä tarkkaan kummassa tekee hakukonemarkkinointia.

Venäläismatkailijoille suunnatun markkinoinnin voisi tiivistää niin, että omat hyvät nettisivut, tiedot kaupungin matkailusivuilla sekä hakukonemarkkinointi vievät jo yrityksen pitkälle. Tähän päälle on hyvä pohtia erilaisia tarjolla olevia portaaleja. Mutta portaalien tarjoajien on kehitettävä mainostajille suunnattua analytiikkaa niin että portaalien merkitystä pystyy paremmin arvioimaan.

Paikan päällä asiakkaille on hyvä tarjota vähintään karttoja ja opastusta tärkeimpiin käyntikohteisiin. Erilaisten lehtien, esitteiden ja ulkomainonnan vaikutus erityisesti jo paikan päällä olevien venäläisten keskuudessa näyttää olevan kohtuullisen suuri. Oleellista on siis ymmärtää se, missä vaiheessa matkaa venäläinen tekee päätöksen juuri sinun palveluidesi käytöstä. Jos haluat asiakkaan tekevän ostopäätöksen jo kotona, keskity nettiin. Jos taas haluat tavoittaa hänet matkan aikana, kokeile jotain muita työkaluja.

Pysy ajan tasalla Venäjän markkinoinnista ja tilaa uutiskirje.