Miksi venäläiset tulevat iloiseen Itä-Suomeen?

Posted by on helmi 14, 2018 in Blogit | 0 comments

Hyvän matkailumarkkinoinnin perusta on asiakkaan matkailumotiivien ymmärtäminen. Kyseltiin venäläisiltä loppuvuodesta erilaisia uuden vuoden matkailuun liittyviä asioita, ja nyt vuoden aluksi päätimme kysäistä pietarilaisilta miksi he tulevat Suomeen. Tarkasti ottaen kysyimme VK:ssa kahdessa eri kyselyssä matkailusta kiinnostuneilta pietarilaisilta, mikä on tärkein syy käydä Lappeenrannassa ja mikä on tärkein syy käydä Savonlinnassa. Eroja tiesimme löytyvän, sillä alueiden matkailijaprofiilit ovat osittain erilaiset. Huomattavaa on myös se, että en usko laisinkaan kaikkien vastaajien käyneen Savonlinnassa tai Lappeenrannassa eli osa vastauksista perustuu varmasti mielikuviin. Mutta ihan mielenkiintoisia vastauksia saimme.

Miksi pietarilaiset tulevat Lappeenrantaan?

Lappeenranta on rajakaupunki, ja siksi se eroaa profiililtaan Savonlinnasta. Lappeenrannassa käydään lomailun lisäksi asioimassa eli shoppailemassa peruselintarvikkeita, hoitamassa postiasioita ja tietenkin avaamassa viisumi. Savonlinnassa ja monissa muissa kaupungeissa asiointimatkailun rooli on pienempi. Mutta mitkä olivatkaan 248:n vastaajan joukossa ne tärkeimmät syyt tulla Lappeenrantaan?

  • Mukava viikonloppuloma pienessä kaupungissa nähtävyyksistä, hyvästä ruuasta ja shoppailusta nauttien 29 %
  • Päivän shoppailureissu 25 %
  • Viisumin avaaminen 19 %
  • Kylpyläloma 11 %
  • Kalastus 6 %
  • Herkutteluloma 5 %
  • Mökkiloma 3,5 %

Itselleni vastaukset olivat hieman yllättävät. Tiedän, että Lappeenrantaan tehdään paljon shoppailureissuja ja siellä käväistään avaamassa Schengen-viisumi. Niinpä kuvittelin, että jompi kumpi näistä vaihtoehdoista olisi noussut ykköseksi. Mutta 29 % pietarilaisista haluaa tulla Lappeenrantaan ihan oikealle viikonloppulomalle, mikä on tietysti matkailu- ja palvelualan yritysten näkökulmasta aivan loistavaa. Kylpylä- ja mökkilomien suosion olisin myös kuvitellut suuremmaksi.

Miksi pietarilaiset tulevat Savonlinnaan?

No miksi pietarilaiset sitten tulevat Savonlinnaan? Eivät ehkä avaamaan viisumia? Olen kirjoittanut aiheesta aikaisemminkin, ja nyt oli kiva tarkastella kuinka edellisessä tutkimuksessa saadut vastaukset suhteutuvat tähän kyselyyn. Eli mikä on 240:n matkustuksesta kiinnostuneen pietarilaisen mielestä tärkein syy tulla Savonlinnaan?

  • Olavinlinna 27 %
  • Mukava viikonloppu pienessä kaupungissa nähtävyyksistä, hyvästä ruuasta ja shoppailusta nauttien 18 %
  • Halu rentoutua rauhallisessa paikassa 11 %
  • Savonlinna on kulttuurikaupunki 10 %
  • Mökkiloma 9 %
  • Kalastus 6,5 %
  • Päivän shoppailureissu 5,5 %
  • Viisumin avaaminen 5,5 %
  • Kylpyläloma 5,5 %

Eli kyllä Savonlinnassakin käydään avaamassa viisumi, vaikka se hieman harvinaisempi matkan syy onkin. Olavinlinna, kulttuuri, pienen kaupungin tunnelma, rentoutuminen ja kalastus näyttävät olevan Savonlinnan matkaajien tärkeimmät syyt saapua alueelle.

Suurimmat erot Savonlinnan ja Lappeenrannan välillä

Kumpaankin kaupunkiin tullaan viettämään mukavaa aikaa ja nauttimaan pienen kaupungin tunnelmasta, nähtävyyksistä ja hyvästä ruuasta. Savonlinnassa suurin vetovoima on luonnollisesti Olavinlinnalla, Lappeenranta vetää viisumin avaajia ja päiväshoppailijoita. Savonlinnassa näitä käy vähemmän. Olisin odottanut, että mökkiloma olisi noussut korkeammalle kummassakin kaupungissa, mutta näin ei käynyt. Savonlinnan kyselyssä vaihtoehtona oli myös Savonlinnan Oopperajuhlat, mutta tämän vaihtoehdon valitsi vain muutama vastaaja.

Jotenkin pidän sitä mielenkiintoisena, että vahva kulttuurikansa pitää Savonlinnaa kulttuurikaupunkina. En olisi varmasti edes ymmärtänyt laittaa tällaista vaihtoehtoa kyselyyn ilman aikaisempaa tutkimusta, jossa monet vastaajat kertoivat pitävänsä Savonlinnaa kulttuurikaupunkina. Pelkästään Oopperajuhlista tämä ei voi johtua, sillä moni ei edes tiedä Oopperajuhlien olemassaolosta. Vai voisiko kaupunkikuvaa hallitseva linna luoda kuvan siitä, että olemme myös matkailijalle kulttuurikaupunki? En tiedä, asiaa olisi mielenkiintoista tutkia enemmänkin.

Itse asiasssa kumpaankin kyselyyn olisi pitänyt lisätä luontoon liittyvä vaihtoehto, mutta sepä näytti unohtuvan. Toki luonto on osa mökkilomaa ja rentoutumista eli sen merkitys noussee sitä kautta.

Eli tällaista taustatietoa markkinoinnin tueksi tällä kertaa. Olethan yhteydessä jos kaipaat apua Venäjän markkinoinnissa.

Submit a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *