Mistä venäläiset etsivät tietoa Suomen matkaansa varten?

Posted by on elo 27, 2017 in Blogit, Facebook, Google, Sosiaalinen media, vKontakte, Yandex |

Kyselimme hiljattain matkustamisesta kiinnostuneilta pietarilaisilta mistä he haluavat varata Suomen matkansa. Jatkoimme viime viikolla selvittelyä kysymällä “mistä pietarilaiset etsivät tietoa Suomen matkaansa varten”. Kysely tehtiin Venäjän suosituimmassa sosiaalisen median kanavassa VK:ssa. Kanavan rajallisten kyselyominaisuuksien vuoksi kyselyssä voi antaa vain yhden vastauksen ja vaihtoehtoja kyselyyn voi laittaa vain kymmenen kappaletta. Niinpä kysymys kuului, mikä näistä valituista kanavista on se tärkein lähde kun etsitään tietoa Suomesta matkakohteena.

Saimme kyselyyn hieman yli 500 vastausta. Vastaajat olivat pääosin pietarilaisia yli 30-vuotiaita naisia. Vastaajista vain 30 % oli miehiä. Vastaukset jakautuivat seuraavasti:

Mikä on tärkein kanava kun etsitte tietoa Suomen matkaanne varten?

  • Yandex – 23,7 %
  • Google – 20,2 %
  • VK – 16,6 %
  • www.visitfinland.com – 13,3 %
  • Kaupunkien omat matkailusivut – 8,7 %
  • Venäläisten matkatoimistojen sivut – 6 %
  • Blogit – 4,6 %
  • Suomen viisumikeskus – 3,7 %
  • Venäläiset matkailuportaalit – 2,7 %
  • Facebook – 0,6 %

Vaikka Yandex on yleisesti ottaen ylivoimaisesti suosituin hakukone Venäjällä, käyttävät matkailijat varsin paljon myös Googlea. Ero hakukoneiden välillä on vain muutaman prosenttiyksikön. Matkailuyritysten kannattaa siis panostaa näkyvyyteen kummassakin hakukoneessa.

Sosiaalisen median kanavista VK on selkeä ykkönen. Facebookin vähäinen kiinnostus oli ehkä pieni yllätys. Kuten yllä olevasta tilastosta näkyy, on Facebookilla kuitenkin Venäjällä yli 22 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää. Toisaalta täytyy muistaa, että kyselyssä saattoi antaa vain yhden vastausvaihtoehdon eli tietoa etsitään varmasti useammistakin kanavista, ja Facebook voi olla yksi kanava muiden joukossa. Ei kuitenkaan se tärkein, kun matkustamiseen liittyvää tietoa etsitään. Ja täytyy toki muistaa se, että kysely toteutettiin juuri VK:ssa. Tosin uskoisin, että jokaisella venäläisellä Facebookin käyttäjällä on myös VK-tili.

Matkailuyritysten on syytä huomioida myös tuo www.visitfinland.com -sivuston merkitys. Yli 13 % vastaajista kokee sen tärkeimmäksi kanavaksi Suomi-tietoa etsittäessä. Myös matkailualueiden sivuilta etsitään tietoa. Tässäkin täytyy muistaa, että ratkaisevaa on se, mitä hakukoneiden hakutuloksissa nousee korkeimmalle.

Mitä haetaan?

Yandexilla on hyvä työkalu, jonka avulla voi seurata mitä venäläiset hakukoneista hakevat ja kuinka hakujen määrä on kehittynyt. Mielenkiintoinen esimerkki tästä on Savonlinna-haut tältä kesältä. Presidentti Putinin vierailu on nostanut selkeästi Savonlinna-hakujen määrää, siksi suuri muutos on edellisiin vuosiin verrattuna. Heinäkuussa 2016 Savonlinna-hakuja tehtiin 8736 kappaletta kun tässä heinäkuussa hakujen määrä oli jo 14 447 kappaletta. Mielenkiintoista nähdä jatkuuko vierailun vaikutus myös tulevina kuukausina. Tämän saadun huomion vaikutusta pitäisi nyt ehdottomasti vahvistaa kunnon markkinointikampanjoilla. Toivottavasti Savonlinna on jo tätä asiaa edistänyt.

 

Mitä muuta haluaisit tietää venäläisistä matkailijoista? Ota yhteyttä pia@parastasaimaalla.fi

Ps. Kiitos yhteistyöstä GoSaimaa.com