Miten Venäjän markkinointi kannattaa aloittaa?

Posted by on tammi 7, 2014 in Google, Hakukonemarkkinointi, Hakukoneoptimointi, Sähköpostimarkkinointi, Sosiaalinen media, vKontakte, Yandex, Youtube |

Monet yritykset pohtivat tällä hetkellä sitä, kuinka Venäjän markkinointi pitäisi aloittaa. Ja jos markkina on täysin tuntematon, niin kyllähän siinä toki pohdittavaa riittääkin. Niinpä ajattelin koota kymmenen kohdan muistilistan perusasioista, joilla pääsee jo hyvinkin pitkälle Venäjän markkinoilla. Jos lista tuntuu pitkältä, niin sitä on hyvä lähteä toteuttamaan askel askeleelta.

nimetön

1. Ensimmäinen ja tärkein tehtävä on laittaa omat nettisivut kuntoon venäjäksi. Se ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi kääntää kaikki suomalaisten sivujen materiaali vaan sitä, että istut rauhassa alas, mietit mitkä palvelut juuri venäläisiä asiakkaitasi kiinnostavat. Käännä tarvittavat palvelut ja muista myös, että kartat ja saapumisohjeet ovat ulkomaalaisille asiakkaille erittäin tärkeitä.

2. Kun teet venäjänkielisiä nettisivuja, mieti samalla hakukoneoptimointia. Sekä Yandex että Google arvostavat laadukasta sisältöä. On hyvä miettiä millä hakusanoilla asiakkaasi tuotteitasi etsivät ja näitä sanoja tulisi löytyä sekä tekstistä että ennen kaikkea sivujen otsikoista. Hakukoneoptimointi on paljon muutakin, mutta tämä on sen osalta tärkeintä.

3. Muistathan että mobiili on jo täällä! Tämä ei koske vain venäläisiä asiakkaita vaan ihan kaikkia. Pidä huoli siitä että nettisivusi toimivat myös mobiililaitteilla.

4. Kun nettisivut ovat kunnossa, on aika alkaa miettiä mistä sivuille löytyy kävijöitä eli potentiaalisia asiakkaita. Kustannustehokkain tapa tähän on hakukonemarkkinointi. Venäläiset käyttävät ylivoimaisesti eniten Yandexia, mutta tietylle kohderyhmälle markkinointia kannattaa tehdä myös Googlessa. Hakukonemarkkinoinnin hyvä puoli on sen hyvä kohdennettavuus ja tietenkin se, että maksat vain siitä kun joku tulee nettisivuillesi. Sinun tehtäväsi on löytää juuri ne oikeat kävijät, jotta et maksa turhasta. Apuvälineitä oikein päätösten tekemiseen löytyy kyllä.

5. Hakukonemainonnan tueksi kannattaa miettiä myös Yandexin Advertising Networkia tai Googlen Display verkostoa. Näiden verkostojen kautta pääset haluamiisi medioihin joko teksti- tai kuvamainoksilla.

6. Kun nettisivut ja hakukonemarkkinointi on laitettu kuntoon, on aika siirtyä Vkontakteen. Siitä enemmän toisessa postauksessa.

7. Videot toimivat Venäjän markkinoinnissa erittäin hyvin. Videot kannattaa ladata omien sivujen lisäksi Youtubeen ja muistaa oman Youtube-kanavan optimointi.

8. Jos tämän jälkeen pystyt vielä ylläpitämään ja kasvattamaan omaa venäläistä asiakasrekisteriä, ja tekemään sille postituksia säännöllisin väliajoin, aletaan olla jo aika pitkällä. Oman kokemukseni mukaan sähköpostimarkkinointi toimii Venäjällä erityisen hyvin. Postitusten avausprosentit nousevat usein jopa yli 60 %:iin.

9. On tärkeätä muistaa, että tässäkään asiassa ei ole luvassa pikavoittoja, vaan markkinointi on pitkäjänteistä puuhaa. Pikkuhiljaa alat huomata että asiakkaita tulee lisää ja pystyt jo seuraamaan mitkä kanavat toimivat juuri sinun tuotteillesi ja mitkä taas eivät.

10. Jos yllä oleva tuntuu liian haastavalta tai aikaa vievältä, ota yhteyttä pia(at)parastasaimaalla.fi. Laitetaan yhdessä Venäjän markkinointisi kuntoon. Katso täältä valmiit Venjän markkinointipaketit.

Pysy ajan tasalla Venäjän markkinoinnista ja tilaa uutiskirje.