Oo Solo mio

Täytyy tunnustaa, että en ole ihmeemmin välittänyt yöpyä matkoillani Sokos-hotelleissa. En ole koskaan miettinyt miksi, mutta Sokos-hotellit on vaan tullut ohitettua Booking.comin hotellilistalta sujuvasti. Kun kuitenkin matkailualalla toimin, olen seurannut mielenkiinnolla Sokos-hotellien konseptiuudistusta eli jakoa Original, Solo ja Break -hotelleihin. Pari viikkoa sitten päädyin ”olosuhteiden pakosta” Jyväskylän Solo hotelliin ja bäng, konsepti osui ja upposi kertalaakista.

pulkkinen 004Sokos-hotellien sivuilla Solo-konseptia kuvataan seuraavasti: ”Solo-hotelli on joko klassikko tai syntyy sellaiseksi. Se on paljon muutakin kuin rakennus ja osoite, sillä on ainutlaatuinen luonne ja persoona. Ja mikä tekee Solo-hotellista vielä yksilöllisemmän hotellikokemuksen, on sen aina sydämellinen ja paikallisilla mausteilla personoitu palvelu.”

Tyylikäs sisustus ja hyvä palvelu ovat perusasioita, joita itse hotellilta odotan, niistä ei juuri saa lisäpisteitä. Solossa perusasiat ovat hyvällä tolalla, kilpailijoista erottaudutaan muilla jutuilla. Pieneltä tuntuvat, mutta asiakkaalle tärkeät asiat on huomioitu palveluketjussa loistavasti. Erityisen iloinen olin maistuvasta aamupalasta, jota tarjoiltiin kello 12.00 saakka. Lomalla kun on ihana venyttää aamupalalle menoa mahdollisimman pitkälle. Aamiaissali oli vielä yhdentoista jälkeen ihan täynnä eli näköjään myöhäinen tarjoilu oli mieleen muillekin. Ja aamupala oli kerrassaan loistava, runsas ja sisälsi paljon paikallisia herkkuja. Myös tunnelma aamupalalla oli hyvä.

 

blog2SoloBySokosToinen silmiinpistävä juttu on myöhäisen uloskirjautumisen konseptointi. Useinhan sitä miettii hotellissa, että voisikohan täällä olla pidempään ja mitähän se maksaa. Solossa ei tarvitse miettiä. Hissin valotaulussa on kerrottu paljonko maksaa jos viettää hotellissa 2, 4 tai 6 tuntia pidempään. Ja mitä helpommaksi ostaminen asiakkaalle tehdään, sitä enemmän asiakas ostaa.

Solossa on myös monta viehättävää pikkujuttua, jotka on tehty hieman normaalista poiketen. Siellä ei ole perinteistä hotellikansiota, vaan tilalla on musta laatikko. Hieno idea, jonka ansiosta tulee ihan uteliaisuuttaan kaiveltua mitä laatikosta löytyy. Suihkun shampoossa ei lue shampoo, vaan ”tukka hyvin, kaikki hyvin” ja pesuaineessa lukee ”peseytyisitkö kanssani”. Hyvä esimerkki siitä, että asiat voi tehdä niin monella tavalla.

Monta muutakin hienoa oivallusta konseptissa on, mutta ei niistä sen enempää. Onnittelut Sokokselle onnistuneesta Solo-kokonaisuudesta. Kaikille kaikkea -hötöstä on siirrytty tarjoamaan eri asiakasryhmille juuri heille sopivaa palvelua. Ainakin tällainen prosessi-ihminen ihastui loppuun asti viilaattuun kokonaisuuteen. Ja ensimmäisen kokemuksen jälkeen on sanottava, että jos seuraavassa matkakohteessani on Solo by Sokos, niin hyvin luultavasti yövyn siellä.