Postausten mainostaminen VK:ssa

Posted by on syys 30, 2015 in Blogit |

Havahduin muutama päivä sitten siihen, että myös VK:ssa voi mainostaa tai FB-termejä käyttääkseni boostata tehtyjä postauksia. En tiedä kuinka pitkään tämä ominaisuus on ollut käytössä, mutta itse huomasin sen vasta nyt. Ja luonnollisesti sitä piti heti ryhtyä testaamaan.

Käytännössä homma etenee niin, että teet normaalin postauksen oman ryhmäsi tai sivusi seinälle ja sen jälkeen painat postauksen oikeassa laidassa olevaa Advertise-nappia. Tämän jälkeen pääseet valikoimaan kenen haluat näkevän postauksesi omassa uutisvirrassaan. Kohderyhmää voi rajata mm. asuinpaikan, sukupuolen, iän ja kiinnostuksen kohteiden perusteella. Kuten alla olevasta kuvasta näkyy niin esim. kohderyhmä pietarilaiset ja moskovalaiset matkailusta kiinnostuneet henkilöt on kooltaan noin 260 000 henkilöä.

Vk2

 

Boostauksen maksuperuste on xx ruplaa per 1000 näyttöä. VK suosittelee luonnolllisesti hieman korkeata hintaa, mutta ehdotukseen ei kannata suostua suoralta kädeltä. Näyttöjen hinnaksi voi aluksi valita vaikka puolet VK:n ehdottamasta hinnasta. Jos näyttää siltä, että kampanja ei lähde käyntiin, niin käy nostamassa hintaa hieman. Tässä vaiheessa VK:n suosituskin on jo yleensä laskenut.

Uuden vuoden testikampanja

Tein testikampanjan 63 ruplalla per 1000 näyttöä eli tämän hetken kurssilla noin 80 sentillä. Olen tähän saakka käyttänyt mainostamisessa Suomi-ryhmiä, joista esim. Loma Suomessa (Выходные в Финляндии) veloittaa yhdestä postauksesta 1000 ruplaa. Yhden postauksen näkee tässä yli 80 000 hengen ryhmässä noin 7000 henkilöä. Oman ryhmän postauksia boostaamalla tavoitan tuon 7000 henkilöä noin 450 ruplalla eli alle puolella ko. ryhmän hinnasta.

Sen lisäksi että tämä mainostapa on huomattavasti edullisempi, on se myös huomattavasti helpompi. Enää ei tarvitse olla yhteydessä ryhmien ylläpitäjiin ja miettiä joka ryhmän kanssa kuinka raha siirtyy. Nyt siirrät vain rahat luottokortin kautta VK:lle ja ne siirtyvät suoraan mainostilillesi.

Muistathan muuten boostauksia tehdessäsi käydä laittamassa boostauskampanjalle rajat sekä kokonaisbudjetin että päivässä käytettävän rahamäärän osalta. Näin ei tule mitään turhia yllätyksiä.

Tuloksista

Ne testikampanjan tuloksetkin varmasti kiinnostavat. Kuten sanottua, laitoin kampanjan eilen käyntiin joten mitään virallisia tuloksia en vielä julkista. Mutta jo yhden päivän perusteella näen että postaukset saavat ihan eritavalla tykkäämisiä ja postauksista siirrytään tosi hyvin yrityksen nettisivuille. Uusi vuosi Savonlinnassa siis kiinnostaa pietarialaisia ja moskovalaisia.

Matkailuyrityksille suosittelen että testaatte tätä nyt uuden vuoden markkinoinnissa. VK:n hallintapaneelia voi käyttää englanniksi ja mainostyökalu on helppo käyttää. Ainoa vaade tämän toiminnon käyttämiseen on, että ryhmässäsi täytyy olla vähintään 2500 jäsentä.  Jos tuntuu hankalalta niin autan toki mielelläni.

Jos haluat tietää lisää VK:ssa mainostamisesta niin tilaa uutiskirjeemme oikealla olevasta sivupalkista.