Reissunaisen ostopolku

Reissunaisen ostopolku

Kun miettii työkseen sitä, miten asiakkaat kulkevat matkailun ostopolkua pitkin, on joskus tosi mielenkiintoista pysähtyä pohtimaan myös omaan ostopolkuaan. Mikä vaikuttaa matkakohteen valintaan, minkälaisessa majoituskohteessa haluaa yöpyä, mitä nähdä? Tässäpä siis kuvattuna meidän seuraavan matkan ostopolku, joka on toki vielä vaiheessa. Matka kun alkaa vasta toukokuussa.

Matkakohteen valinta – vierailulle Sukulan viinitilalle

Osallistuimme viime kesänä ystäväpariskunnan kanssa Jyrki Sukulan illalliselle Olavinlinnassa. Illallisella oli meidän lisäksemme vain muutamia ihmisiä, joten illanvietossa oli sellainen tunnelma kuin olisimme olleet Jyrki Sukulan henkilökohtaisina vieraina. Upean illan aikana päädyimme siihen, että pakkohan meidän on lähteä käymään Piemontessa Sukulan tilalla katsomassa kuinka siellä viljellään viiniä. Matkakohteen valinta tapahtui siis toisen elämyksen sivutuotteena.

Sukulan illallisella Olavinlinnassa viime kesänä.

Meillä on tapana viettää minun syntymäpäiväni jossain ulkomailla. Niinpä matkan ajankohdaksi valikoitui toukokuun alku. Ilokseni huomasin, että Lappeenrannasta pääsee taas suoralla lennolla ihan Milanon viereen Bergamoon. Ilo loppui kuitenkin lyhyeen kun tajusin, että lentoja on vain kaksi kertaa viikossa, ja tämä aikataulu ei sattunut meidän suunnitelmiimme. Niinpä ei auttanut muu kuin siirtyä Finnairin sivuille tilaamaan lennot Helsingistä Milanoon. Finnairin sivuille siksi, että näin lyhyellä matkalla ei ole mitään järkeä tehdä aikaa vieviä välilaskuja. Eikä Finnairin hinnatkaan ihan hirveitä enää ole.

Missä yövytään, mitä nähdään?

Lentojen varaamisen jälkeen oli aika suunnitella matkareittiä. Sukulan tilalla vierailu on tietenkin selviö, mutta toki reissuun pitää sisällyttää muutakin mukavaa. Aluksi päätimme, että olemme yhden yön Milanossa, kaksi yötä jossain mukavassa paikassa ja kaksi viimeistä yötä Serralungassa, Piemontessa.

Serralunga

Mutta mikäs se kahden yön mukava paikka sitten olisi? Saimaan rannan asukki alkoi luonnollisesti ajatella, että jonnekin järven rannallehan sitä voisi ajella. Edellisellä reissulla käytiin Gardalla, joten ehkä jonnekin muualle. Tovin karttaa silmäiltyäni päädyin siihen, että matkakohde voisi olla jossain Comon rannalla. Koska en ole koskaan käynyt Comolla, päätin kysellä Facebookissa vinkkejä minne Comolla kannattaa suunnata. Melko nopeasti sainkin vinkin siitä, että yksi Comon kauneimmista paikoista on Bellagio. Kävin lukemassa Bellagiosta muutaman blogikirjoituksen ja kaivelin kuvia Googlen kuvahaulla. Tämän jälkeen oli täysin vakuuttunut siitä, että Bellagio on kohteemme. Kun vielä löysin Booking.comin kautta aivan ihastuttavan majatalon ihan järven rannalta, ei päätöstä tarvinnut miettiä pitkään. Nyt näen jo sieluni silmin kuinka kapuan ylös Bellagion upeita vuoria ja siemailen hyvää punaviiniä järven rannalla, pittoreskien kivitalojen varjossa.

 

Seuraavaksi olikin vuorossa Serralungan majoitus. Päädyin siihen, että kysäisen rouva Sukulalta voisiko hän suositella meille jotain majoitusta. Sainkin häneltä pari kivaa vinkkiä, joista toisen pystyi varaamaan netistä, toista ei, mutta kun ei-netistä varattavalla kohteella oli houkuttelevammat nettisivut, niin päädyin kuitenkin siihen. Normaalisti varaan vain sellaisia kohteita, jotka voi varata suoraan netistä. Kuvien merkitys on vaan ihan valtava. Ja kun kohteesta vastattiin kyselyihin nopeasti ja kohteliaasti, niin taas oli helppoa tehdä päätös. Nyt meille on sitten varattuna kaksi tyylikästä huoneistoa ihanan tunnelmalliselta viinitilalta.

Mitä opimme tästä?

Olen jo aikaisemminkin todennut, että päätös matkakohteesta tapahtuu usein jonkun ihan oudon jutun perusteella. Ehkä tällä kertaa päätöksessä yhdistyi oma rakkauteni Italiaan, hyvään ruokaan ja hyvään viiniin ja viimeisen sysäyksen antoi supliikki Jyrki Sukula. Hän veti illan niin hyvällä sykkeellä, että ihan pakosta alkoi miettiä, että tämän tyypin edesottamuksia voisi tutkailla enemmänkin. Erityisen positiivinen asiakaskokemus tuotti siis lisämyyntiä.

Ehkä päälimmäisenä tästä prosessista jäi kuitenkin mieleen se, että tietyllä tavalla Saimaa on kuin Como. Tai siis voisi olla. Eli ulkomailla asuvat ihmiset voisivat pohtia, että se Saimaa on niin upea paikka, että sinnehän meidän on mentävä. Sen jälkeen aletaan miettiä ja ottaa selvää, että mitä paikkoja sieltä Saimaalta pitää oikein nähdä ja kokea. Mitkä on ne ykkösjutut.

Lake Saimaa Googlen kuvahaun silmin.

 

Lake Como Googlen kuvahaun silmin.

Ja miettikääs myös suositusten merkitystä. Bellagio valikoitui kohteeksi juuri sen vuoksi, että sitä suositeltiin niin paljon. Samoin Serralungan majoituskohde valikoitui suosituksen perusteella. Tai oikeammin suosituksen ja hyvien valokuvien perusteella. Hyvien kuvien merkitystä ei voi vain koskaan korostaa liikaa. Eli neljä tärkeintä työkalua reissunaisen ostopolulla: Google, Booking.com, suositukset ja kauniit kuvat.

Booking.comilta tuli muuten juuri sähköposti: ”Pia, Milano on varattu, minne suuntaat seuraavaksi?”