Suomalainen kuluttaja vuonna 2014

Posted by on joulu 9, 2014 in Blogit |

Googlen interaktiivinen Consumer Barometer –työkalu on markkinoijalle oiva työkalu. Tämän päivän kuluttaja viettää aikaansa netissä enemmän kuin koskaan, ja siksi myös markkinoijan on ymmärrettävä kuinka asiakas verkossa käyttäytyy ja minkälaisia palveluja siellä haluaa. Katsotaanpa siis barometrin tietojen avulla miltä suomalainen kuluttaja tänä päivänä näyttää.

 

ostaminenNetistäSuomessa on tällä hetkellä enemmän verkkoon liitettyjä laitteita kuin koskaan aikaisemmin. Yhdellä kuluttajalla on keskimäärin 2,7 laitetta kun vielä vuonna 2012 luku oli 1,9. Jo 57 %:lla suomalaisista on älypuhelin. Markkinoijan näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että sähköisessä markkinoinnissa on osattava huomioida yhä vahvemmin myös mobiilikäyttäjät (sekä puhelimet että tabletit). Tämä suuntaus on ollut näkyvissä jo pitkään, mutta yllättävän monella suomalaisella yrityksellä on vielä nettisivut, joiden käyttäminen puhelimella on vähintäänkin haastavaa. 51 % suomalaisista kertoo, että heillä on ollut vaikeuksia käyttää yritysten nettisivuja älypuhelimella.

 

Useimmat ihmiset, jotka käyttävät nettiä, käyttävät sitä päivittäin. Yli 55-vuotiaistakin nettiä käyttää päivittäin 65 %. 55 % suomalaisista netinkäyttäjistä hakee tietoa verkosta ennen ostamista ja 22 % hakee tietoa pelkästään netistä. Olethan varmistanut, että yrityksesi ajantasaiset tiedot löytyvät netistä helposti.

 

Verkko-ostaminen yleistyy kovaa vauhtia. Jo 88 % suomalaisista netinkäyttäjistä osti viimeksi lentolippunsa netistä ja 80 % suomalaisista varasi hotellihuoneen netin kautta. Onhan matkailuelinkeino varmasti valmis tähän?

 

Olen innokas videomarkkinoinnin puolestapuhuja. Barometrin mukaan suomalaiset katsovat videoita ennen kaikkea viihtyäkseen ja inspiroituakseen (57 % vastaajista). 31 % vastaajista katsoo videoita kun haluaa rentoutua ja vaihtaa vapaalle. Tämä on hyvä ottaa huomioon kun suunnittelee mainosvideoiden sisältöjä.

 

Lataa Tilastotietoja Suomesta –infograafi käyttöösi tästä.