Itäsuomalaiset kaupungit Vkontaktessa

Olen katsellut matkailumaailmaa jo aika monta vuotta sekä alueorganisaation että muutamankin yksittäisen yrityksen näkökulmasta. Useat kaupunkien matkailuorganisaatiot ovat eläneet viimeiset vuodet melkoisessa muutospaineessa. Maailma on muuttunut ja niin pitää muuttua myös tukiorganisaatioiden. Itselleni on aivan selvää, että matkailun alueorganisaatioiden tärkein tehtävä on luoda edustamastaan seudusta mahdollisimman houkutteleva matkakohde. Ja kun tänä päivänä matka alkaa lähes aina verkosta, on alueorganisaation tärkein tehtävä huolehtia juuri matkakohteen sähköisestä näkyvyydestä. Näin se pystyy tarjoamaan myös seudun yrityksille eniten apua. 

savonlinna_edited-1Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että kohteen nettisivut pitää olla hyvässä kunnossa ja niille pitää syöttää jatkuvasti ajankohtaista ja mielenkiintoista tietoa. Tämä ei kuitenkaan riitä, sillä nettisivuille tullaan pääsääntöisesti silloin kun etsitään tietoisesti jotain asiaa. Paitsi tietenkin jos sivuille ajetaan järkevästi oikealaista liikennettä.

 

 

[heading]Hyvä sähköinen destinaatio[/heading]

Asiakkaille ja seudun yrityksille hyödyllinen ja sähköisesti houkutteleva destinaatio on haalinut itselleen seuraajajoukon, jolle voi kertoa mielenkiintoisia asioita aina kun siihen on tarvetta, vaikka joka päivä. Käytännössä tämä tarkoittaa esim. hyviä sähköpostilistoja tai hyvää sosiaalisen media hallintaa. Tietyllä tavalla voisi ajatella, että alueorganisaation tehtävä on rakentaa oma media, jota alueen yritykset saavat käyttää omien kanaviensa tueksi. Koska olen itse erikoistunut juuri Venäjän markkinoihin, käytän sosiaalisesta mediasta esimerkkinä Venäjällä suosittua Vkontaktea.

Vkontakte on siitä kiitollinen kanava, että se ei ainakaan toistaiseksi rajoita postausten näkyvyyttä samalla tavalla kuin Facebook. Toinen FB:sta selkeästi eroava ominaisuus on se, että siinä kun sanotaan, että Facebookissa kannattaa tehdä noin 10 postausta viikossa, voi Vkontaktessa tehdä saman päivässä. Eli yhden päivän aikana voi kertoa monenkin matkailuyrityksen uutisia.

Pysähdytäänpä hetkeksi miettimään mitä tarkoittaa, jos seudulla on oma, esim. 20 000 hengen ryhmä Vkontaktessa. Ryhmä, jossa on mukana jäseniä, jotka ovat kiinnostuneita juuri tästä lomakohteesta. Käytännössä sinulla on siis näpeissäsi 20 000 henkilön postituslista + potentiaalina vielä näiden 20 000 hengen kontaktit, jos saat porukan tykkäämään tai jakamaan viestejäsi. Ja kun ystävien ja tuttavien suositteluilla on valtava merkitys lomakohteen valinnassa, niin mikä olisi tehokkaampaa. Yhden yksittäisen yrityksen kannalta tämä tarkoittaa sitä, että jos esim. viikonlopuksi näyttäisi olevan mökki vapaana, voi tästä laittaa postauksen seudun omaan ryhmään ja viesti leviää kulovalkean tavoin. Tai jos seudulla tapahtuu jotain mielenkiintoista, niin tätä kautta viesti leviää laajalle joukolle. Eikö tämä olisi sitä todellista apua yrityksille? Harvalla on kuitenkaan voimavaroja rakentaa itse suurta ryhmää ja vielä ylläpitää sitä. Eikä se ole kaikissa tapauksissa järkevääkään.

[heading]Itäsuomalaiset kaupungit Vkontaktessa[/heading]

Useat, etenkin itäsuomalaiset kaupungit ovat jo ymmärtäneet tämän, joskin suurin osa on vielä matkan alussa. Osalla on todella hyvin hoidettuja tilejä. Ylivoimainen ykkönen Vkontakten haltuunotossa näyttäisi olevan GoSaimaa eli Etelä-Karjala. Tässä muutama esimerkki siitä kuinka itäsuomalaiset yleensä Vkontaktessa pärjäävät.

[heading]GoSaimaa[/heading]

GoSaimaalla on VK:ssa yli 26 000 jäsentä ja ryhmä kasvaa koko ajan. Näistä Venäjältä noin 16 000 ja tärkeimmästä markkinasta Pietarista noin 6000 jäsentä sekä Moskovasta reilu tuhat. Ukrainalaisia on noin 5000. Useimmiten nämä ukrainalaiset on ns. ostettuja jäseniä, jotka eivät välttämättä ole kiinnostuneita itse kohteesta, mutta näitä ostetaan, jotta ryhmä näyttäisi paremmalta. Ehdottomasti suomalaisten VK-ryhmien huippuluokkaa. Tutustu Etelä-Karjalan ryhmään.

[heading]Mikkeli[/heading]

Mikkeli on hyvä esimerkki ”ostetusta ryhmästä”. Ryhmässä on lähes 14 000 jäsentä, joista alle puolet on Venäjältä, ja Pietarista vain 2400 jäsentä ja Moskovasta alle 1000. Eli ryhmä on hyvin todennäköisesti rakennettu ostamalla satunnaisia jäseniä ja saatu se siten näyttämään paremmalta. Oikein kiva muuten, mutta tavoitteena pitäisi kai olla tavoittaa mahdollisimman paljon niitä potentiaalisia asiakkaita, eikä saada ryhmää näyttämään hyvältä. Sisällöllisesti ryhmä on ok. Tutustu Mikkelin ryhmään.

[heading]Kuopio[/heading]

Pieni parin tuhannen hengen ryhmä, josta pietarilaisia n. 200. Perusryhmä, jonka merkitys on vielä pieni. Näyttää jakavan mielellään Iisalmen ryhmän päivityksiä. Tutustu Kuopion ryhmään.

[heading]Savonlinna[/heading]

Rakas kotikaupunkini Savonlinna rämpii Itä-Suomi sarjassa melko lailla pahnan pohjimmaisena. Ryhmässä on alle 300 jäsentä eli ryhmällä ei ole juuri merkitystä. Sisältöjä toki päivitetään ihan mukavasti, mutta mitäpä iloa on hyvistä sisällöistä jos ei ole lukijoita. Savonlinnan onneksi on sanottava, että Etelä-Savon Viestintä Oy on ottanut tästä asiasta kopin, ja tulossa on uusi uljas Savonlinnankin matkailuyrityksiä hyödyttävä ryhmä. Tutustu Savonlinnan ryhmään.

Matkailuyrittäjä, jos oman kaupunkisi VK-ryhmästä ei ole vielä sinulle iloa, niin VK:ssa on muutama erittäin hyvä yleinen Suomi-ryhmä, jonka kautta voi postailla omia tarjouksiaan ja niiden kautta saa myös omille sivuille siirtymään mukavasti väkeä. Olen testannut näitä ryhmiä ja saanut niiden kautta hyviä tuloksia.

Jos mietit vielä, että pitääkö siellä Vkontaktessa nyt tosiaankin olla mukana, niin lukaise täältä vähän taustatietoa.

Pysy ajan tasalla Venäjän markkinoinnista ja tilaa uutiskirje.