Suutarin lapsella ei ole kenkiä – vai onko sittenkin?

Jouduin hiljattain sellaiseen tilanteeseen, että otsikon sanonta tuli testattua. Minulla on talo Savonlinnan keskustassa ja siellä vakituiset vuokralaiset. Vuokralaiset ilmoittivat joku aika sitten, että he lähtevät kesäksi muualle töihin ja jos sopii, niin jättävät huonekalut taloon ja voimme vuokrata taloa kalustettuna eteenpäin. He palaisivat takaisin syksyllä.

kalkkiSuostuimme tähän ehdotukseen, vaikka kesävuokralaisista ei ollut tietoakaan. Mutta toisaalta vuokrataksesi talon Savonlinnan keskustasta heinäkuuksi, ei tarvitse olla markkinoinnin ammattilainen. Yksi postaus Facebookiin ja talo oli vuokrattu viideksi viikoksi.

Mutta sen jälkeen alkoikin varsinainen työ. Kotimaiset asiakkaat eivät juuri taloja Savonlinnan keskustasta lomamielellä vuokraile ooppera-ajan ulkopuolella. Niinpä markkinoinnin kärki piti suunnata Venäjälle tai oikeastaan Pietariin. Mutta kun yksikään pietarilainen ei tiennyt, että Savonlinnan keskustassa on vuokrattavana upea talo, niin melko tyhjästä lähdettiin liikkeelle.

Teen itse ihan joka päivä matkailumarkkinointia sosiaalisessa mediassa, niin kotimaassa kuin Venäjälläkin. Tiedän siis hyvin eri kanavien tehot myynnnin näkökulmasta, ja sitä kautta tiedän että Vkontakten kautta on mahdollista tehdä kauppaa aika mukavastikin. Mutta tiedän myös sen, että matkailumarkkinointi on pitkäjänteistä puuhaa eli ensin yritetään saada oma tuote asiakkaan tietoisuuteen, sen jälkeen yritetään saada asiakas ostamaan ja lopulta vielä tulemaan uudestaan ja suosittelemaan kaikille ystävilleenkin. Oman talon markkinoinnin osalta minulla ei ollut tälläista mahdollisuutta, vaan oli pakko siirtyä suoraan vaiheeseen ”osta heti”. Pieni epäilys kalvoi mieltä, että muutaman viikon aikataululla tämä ei voi päättyä kovinkaan hyvin.

Mutta toisin kävi. Tein Vkontakteen oman sivun talosta. Tämä ennen kaikkea siksi, että tarvitsin paikan, josta ihmiset saavat lisätietoa talosta. Näin minun ei tarvinnut rakentaa nettisivuja vaan tein tovissa esittelyn suoraan sinne missä venäläiset luonnostaan liikkuvat. Tämän jälkeen ajoin muutaman ison Suomi-ryhmän kautta liikennettä omaan ryhmään. Suomi-ryhmistä sen takia, että niissä on jo valmiina hyvä kohderyhmä, joka on aidosti kiinnostunut matkailusta Suomeen.

Osa tästä liikenteestä vain kävi ryhmässä, osa jäi suoraan jäseniksi. Ja mikä parasta, osa varasi heti oman lomansa. Nyt parin viikon toiminnan jälkeen ollaan siinä tilanteessa, että vapaana on enää yksi viikko, ja tästäkin on jo kyselyjä. Ihan mahtavaa!

Sellainen pieni ongelma tässä prosessissa on, että nyt minulla on jo useampi vuokrakysely syksyksi ja talveksi, mutta ei mitään myytävää kun ne vakkarivuokralaiset palaavat takaisin syyskuun alussa. Tämä ongelma onkin jo haastavampi ratkaistavaksi 🙂

Tehdäänkö sama sinulle? Ota heti yhteyttä pia.behm@erusway.fi.

Jos haluat saada ajankohtaista tietoa markkinoinnista Venäjällä, tilaa eRusWay:n uutiskirje.