Venäläinen asiakas

Posted by on syys 14, 2013 in vKontakte, Yandex, Yleinen, Youtube |

Toissapäivänä julkaistu tutkimus Venäläisten viisumivapauden merkityksestä Suomelle on taas kirvoittanut monta mielenkiintoista keskustelua. Eniten minua huvittaa päätään nostava, lähinnä konsulttien ylläpitämä keskustelu siitä, että Suomen matkailutuotteet eivät ole valmiita venäläisille, ja nyt pitäisi aloittaa todellinen tuotekehitys, jos meinataan hyödyntää tuleva venäläisrynnäkkö täysimääräisesti. Olen toiminut matkailualalla noin seitsemän vuotta, ja samaa virttä on laulettu koko sen ajan. Konsultit huutavat ”tuotekehitystä, tuotekehitystä” ja samaan aikaan venäläiset kertovat hymyssä suin kuinka Suomi on upea lomapaikka. 

Omiin kokemuksiini nojaten olen sitä mieltä, että kyse on ihan jostain muusta kuin uusista tuotteista, joita saattaa ostaa muutama venäläinen. Minusta venäläisille ei tarvitse kehittää mitään uusia, innovatiivisia, tajuntaa räjäyttäviä tuotteita, vaan kyse on siitä, että tietyt perusasiat pitää olla kunnossa, jotta matkailu olisi mukavampaa ja rahaa olisi helpompi jättää Suomeen mahdollisimman paljon.

Saimaa3

Ylipäänsä käsite ”venäläinen asiakas” on aivan absurdi. Viimeistään siinä vaiheessa kun matkustaa Venäjän läpi junalla, huomaa, että Venäjällä on aika monta erilaista paikkaa, kansallisuutta ja ihmistä. Tärkeämpää on miettiä oman kohderyhmänsä muita ominaisuuksia. On aivan sama, onko asiakas Suomesta, Venäjältä tai Saksasta, merkittävintä on se, mikä on asiakkaan arvomaailma. Olen paasannut tästä ennenkin, mm. toisessa blogikirjoituksessani.

Kyselen jatkuvasti venäläisiltä asiakkailta miksi he tulevat Suomeen ja juuri tänne Savonlinnan seudulle. Vastaukset ovat hyvinkin yhtenäisiä. Tärkein syy on se, että täällä on hyvä rentoutua kiireisen arjen vastapainoksi. Ei tarvitse tehdä mitään, voi vain nauttia Saimaasta ja mökkielämästä, liikkua luonnossa, shoppailla ja yksinkertaisesti vain rentoutua. Toinen yhtä tärkeä syy on sijainti. Pietarista ajaa muutamassa tunnissa Suomeen, mikä tarkoittaa sitä, että lyhyitäkin reissuja on mukava tehdä.

Samoin kyselen, mitä voisimme tehdä paremmin ja mitä tuotteita kaipaisitte lisää. Yksikään asiakas ei ole vielä osannut sanoa, mitä matkailutuotteita pitäisi olla lisää. Kehitystoiveet liittyvät aina pidempiin aukioloaikoihin, venäjänkieliseen materiaaliin, parempaan opastukseen ja mökkien varustukseen.

fb9

Minun lääkkeeni venäläisryntäykseen valmistautumiseen on hyvinkin yksinkertainen. Laitetaan perusasiat kuntoon. Tehdään riittävästi venäläistä materiaalia, pidetään huolta että ohjeet ja opasteet löytyvät myös venäjäksi ja opetellaan vaikka muutama sana venäjää, ihan vaan näyttääksemme, että venäläismatkailijat ovat meille tervetulleita. Ja tietenkin meidän pitää tehdä enemmän markkinointia Venäjälle. Eihän kukaan voi meille tulla, jos ei tiedä meistä mitään.

Matkailumarkkinoinnin näkökulmasta tärkeintä on, että yrityksellä on nettisivut venäjäksi ja sivuja myös pidetään ajan tasalla. Yandex, Youtube, blogit ja vKontakte ovat erittäin hyviä markkinoinnin muotoja oikein käytettynä. Itse olen saanut erittäin hyviä tuloksia sähköpostimarkkinoinnissa Venäjälle. Siinä kun suomalaiset kokevat viestit usein spammeiksi, venäläiset vastailevat suoraposteihin ja postien avausprosentit ovat huikeita. Kokeilkaa vaikka joskus.

Oman markkinoinnin lisäksi pidetään huolta siitä, että seutumarkkinointi on hyvää ja riittävää. Jostainhan se ensimmäinen kimmoke Suomen matkalle on kuitenkin saatava. Sen jälkeen kun asiakas on ensimmäisen kerran käynyt yrityksessä, on täysin yrityksen omissa käsissä tuleeko hän uudestaan ja tuoko seuraavalla kerralla kaverinsakin, vai meneekö johonkin toiseen paikkaan.