Vkontakte vs. Facebook Venäjällä

Posted by on kesä 11, 2014 in Facebook, vKontakte |

Lueskelin tänään pitkästä aikaa MEKin aineistoja ja asiantuntijoiden näkemyksiä venäläisten matkailusta Suomeen. Ihan erityisesti kiinnosti tietenkin Ajakohtaista Venäjän markkinoiltaesitys. Esityksessä on nostettu esille monta matkailun näkökulmasta hyödyllistä ja tarpeellista asiaa, mutta kohta ”online-markkinointi” on minusta hieman erikoisesti kirjoitettu.

Tässä kohdassa esitystä todetaan: ”Venäjän suurin sosiaalisen median foorumi on vkontakte. Vaikka sen käyttäjämäärä onkin suuri, niin käyttäjäprofiili on hyvin nuorisopainotteinen ja vähemmän kansainvälisesti orientoitunut. Vkontakte on myös tiukassa valtiollisessa tarkkailussa. Vkontakten rinnalla kannattaa kehittää ennen kaikkea Facebook –tiliä, sillä Facebookin kävijäprofiili vastaa enemmän sitä asiakaskuntaa, jolla on varaa ja kiinnostusta matkustaa ulkomaille.”

Pysähdytäänhän miettimään tätä hieman. Eli MEKin mukaan Facebookiin kannattaa panostaa, koska ”Vkontakten käyttäjäprofiili on hyvin nuorisopainotteinen ja vähemmän kansainvälisesti orientoitunut”. Jos katsotaan yksisilmäisesti koko Vkontakten 50 miljoonaa käyttäjää, niin tällaisenkin johtopäätöksen voi tehdä, mutta kyllä tästä käyttäjäryhmästä löytyy melkoisesti Suomellekin sopivaa kohderyhmää. Teen itse paljon markkinointia Vkontaktessa omissa ryhmissä ja käytän myös joitakin Suomi-ryhmiä. Kun näistä ryhmistä ostaa postauksia, niin vuorokauden kuluttua saa raportin siitä, ketkä postauksia ovat nähneet.

vkprofiiliVieressä oleva kuva on hyvin tyypillinen raportti tuloksista. Suomeen liittyvistä postauksista ovat kiinnostuneet pääsääntöisesti 30 – 45-vuotiaat naiset. Kuten kuvasta näkyy, on naisten osuus tyypillisesti yli 60 %. Otos tässä on n. 5500 Suomi-ryhmän jäsentä. Aika hyvin siis tavoitetaan oikeanikäinen kohderyhmä, joka on kiinnostunut Suomesta matkakohteena. Omien ryhmien koostumus on hyvinkin samanlainen eli tyypillinen kohderyhmän edustaja on pietarilainen, 30 – 45-vuotias nainen.

Näiden ihmisten tulotaso ei valitettavasti raportista käy ilmi, mutta omasta kokemuksesta pystyn sanomaan, että Vkontakten kautta tehdään erittäin hyvin kauppaa eli sieltä innoituksen saaneet venäläiset siirtyvät yritysten verkkokauppaan tekemään majoitusvarauksia. Itse asiassa Vkontakte on yksi tehokkaimmista myyntiä generoivista kanavista.

Seuraava väite kuuluu, että kannattaa panostaa Facebookiin, sillä Vkontakte on tiukassa valtiollisessa kontrollissa. Juu, tämä pitää kyllä paikkansa, mutta Venäjän valtio ei ole kiinnostunut matkailua edistävistä ryhmistä, vaan valtiollinen kontrolli tarkoittaa lähinnä sitä, että valtio tarkkailee poliittista toimintaa ja jopa estää itselleen haitallisten ryhmien toimintaa. Suomen promoaminen matkakohteena ei liene ole haitallista, vaikka virkamiehille onkin annettu suositus matkailla vain kotimaassa.

TAKin tekemän rajahaastattelututkimuksen mukaan Suomeen saapuvista venäläisistä 60 % käyttää Vkontaktea ja vain 20 % Facebookia. Itse ainakin koen, että olisi järkevintä panostaa sinne, missä Suomessa käyvät venäläiset viettävät aikaa. Toki jos on resursseja tehdä töitä sekä Facebookissa että Vkontaktessa, niin Facebook voi olla hyvä lisä. Mutta jos päätät keskittyä yhteen kanavaan niin kyllä se vielä Vkontakte on.

Facebookissa kannattaa huomioida myös se, että Facebook rajoittaa nykyisin erittäin rajusti orgaanista näkyvyyttä, mitä Vkontakte ei ainakaan vielä tee. Eli varaudu siihen, että Facebookissa joudut maksamaan myös postausten näkyvyydestä omille faneille.

Pysy ajan tasalla Venäjän markkinoinnista ja tilaa uutiskirje.