Hei mennään Vkontakteen, osa 2

Mitä syvemmälle uppoan Vkontakten maailmaan, sitä enemmän ärsyynnyn. En siksi, että VK olisi osoittautunut oletettua huonommaksi markkinointikanavaksi, päinvastoin. Vaan siksi, että minua ärsyttää se huijaamisen määrä mitä Vkontakteen mahtuu. Törmään usein jopa siihen, että suomalaiset yritykset huijaavat asiakkaitaan Vkontaktessa. Ja se saa minut erityisen pahalle tuulelle. Suomalaisten Venäjä-asiantuntijoiden tehtävä on auttaa yrityksiä, eikä käyttää hyväkseen venäläisten luomia huijausmahdollisuuksia.

Mutta mietipä itse. Olet tilannut asiantuntijayritykseltä itsellesi Vk-sivut tai ryhmän ja siihen jäseniä. Yritys luo sivut, tekee sinne päivityksiä ja ilmoittaa että nyt ryhmässä on 2000 jäsentä. Sinä olet tyytyväinen, mutta ihmettelet kun kauppaa ei vaan synny. Tarkempi tarkastelu ryhmässä osoittaa, että sen jäsenet ovat pääsääntöisesti Ukrainasta tai jostain muualta, ehkä Kaukoidästä. Vähän sama kun haluaisit asiakkaita Ruotsista ja tekisit tv-kampanjan Puolassa.

nimetönFacebookista poiketen Vkontaktessa harrastetaan vahvasti mainontaa yhteisöjen sisällä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että on tahoja, jotka ylläpitävät tiettyjä intressiryhmiä ja myyvät näissä ryhmissä ilmoitustilaa. Eli siinä missä Facebookissa ostetaan itse Facebookilta ilmoituksia, Vkontaktessa niitä ostetaan siellä toimivilta ryhmiltä. Toki mainoksia voi ostaa Vkontakteltakin, mutta ne eivät vaan toimi niin hyvin. Ryhmät ovat siis medioita median sisällä. Ja mitä enemmän medialla on lukijoita, sitä enemmän se voi laskuttaa ilmoituksista. Siksi moni venäläinen yritys tarjoaa ryhmille erittäin hyvin tuotteistettuja ”jäsenpalveluja”. Voit ostaa 1000 uutta ”todellista” fania hintaan xxx, samoin voit ostaa tykkäyksiä ja jakoja, kaikki näyttää olevan kaupan. Eilen asiaa tutkiessani törmäsin muuten termiin Vip-feikkijäsen.

Olen kuullut joltakin yrityksiltä, että he eivät tee Vkontakte-mainontaa, koska siellä on niin paljon huijareita. Minusta tämä ei ole kuitenkaan riittävä syy jättää käyttämättä hyvää kanavaa. Kanavaa, jossa venäläiset viettävät niin paljon aikaa. Mutta jos/kun päätät ryhtyä tekemään markkinointia Vkontatessa, mieti ainakin seuraavia asioita:

  • Mieti kannattaako perustaa omaa ryhmää vai tehdä ennemmin yhteistyötä jo hyvin toimivien ryhmien kanssa. Vkontaktessa on useita hyviä Suomi-ryhmiä, joissa on jo valmiiksi Suomesta kiinnostuneita jäseniä.
  • Jos teet yhteistyötä jonkun Suomi-ryhmän (tai muun ryhmän) kanssa, tarkista aina mikä on ryhmän jäsenten asuinpaikka. Älä maksa siitä, että joku markkinoi sinun palvelujasi ukrainalaisille, ellet sitten halua asiakkaita juuri Ukrainasta.
  • Mikäli päädyt perustamaan oman ryhmän, vaatii se aktiivista toimintaa venäjän kielellä. Voit ostaa päivityspalvelut myös ostopalveluna, mutta silti joudut itse toimittamaan koko ajan materiaalia päivityksiä varten. Siis hyviä kuvia ja tekstejä. Kukaan ei voi tehdä päivityksiä omasta päästä.
  • Mieti minkälaista sisältöä laitat ryhmääsi. Mikä potentiaalisia asiakkaitasi kiinnostaa? Onko ryhmäsi vakioasiakkaiden keskustelupalsta vai paikka, jota kautta houkutellaan uusia asiakkaita.
  • Kasvata ryhmääsi ennemmin luonnollisesti kuin ostettujen jäsenten avulla. Pitkäjänteinen hyvä työ palkitaan aina.
  • Hyvä tapa kasvattaa omaa ryhmää on yhteistyö oikeiden ryhmien kanssa. Myös kilpailut toimivat hyvin.
  • Jos ostat joltakin jäseniä ryhmääsi, älä osta sikaa säkissä. Osta jäseniä, jotka kuuluvat kohderyhmääsi
  • Mieti tarkasti miten nimeät ryhmäsi. Vk:n haku toimii niin, että jos haet latinalaisilla kirjaimilla niin saat hakutulokseksi ryhmät, joilla on latinalaisilla kirjaimilla tehty nimi ja kyrilisillä kirjaimilla sama juttu.

Itse teen yhteistyötä CheckFinland-ryhmän kanssa ja homma toimii todella hyvin. Ryhmässä on yli 10 000 jäsentä ja se kasvaa mukavalla vauhdilla. Suurin osa sen jäsenistä on pietarilaisia. Parhaillaan ryhmässä on meneillään joulukuun kestävä Savonlinna-kampanja, jonka tulokset ovat olleet jo muutaman ensimmäisen päivän aikana todella rohkaisevia. On saatu uusia jäseniä omiin ryhmiin ja reilusti käyntejä nettisivuille. Eilen saadun analytiikan mukaan ensimmäisen neljän päivän aikana on jo tavoitettu yli 40 000 kontaktia.

Ja muistathan myös Savonlinna Shopping -ryhmän, jonne kaivataan vielä lisää sisältöjä ennen markkinoinnin aloittamista. Erityisesti mukaan kaivataan lyhyen kokemuksen perusteella lastenvaatekauppoja, apteekkeja ja luontaistuotekauppoja, mutta kaikki Savonlinnan kaupalliset toimijat ovat lämpimästi tervetulleita mukaan. Osallistumisen ei pitäisi olla ainakaan hinnasta kiinni, mukaan pääsee 150 eurolla toukokuun loppuun saakka.

Pysy ajan tasalla Venäjän markkinoinnista ja tilaa uutiskirje.