Hei mennään Vkontakteen! Osa 1.

Kenellekään ei ole varmasti epäselvää, että sähköisen markkinointiviestinnän merkitys on kasvanut valtavasti ja kasvaa edelleen. Kotimaan osalta yritykset osaavat jo tilata hyviä ja hyvin optimoituja nettisivuja, tehdä Google-mainontaa ja olla jopa aktiivisesti mukana erilaisissa sosiaalisissa medioissa. Nyt olisi aika tehdä sama myös Venäjällä.

Jo 70 miljoonaa venäläistä käyttää nettiä. Suomeen matkustavista venäläisistä 90 ilmoittaa, että heillä on käytössään internetyhteys, 45 %:lla yhteys on puhelimessa. Venäläiset ovat maailman sitoutuneinta nettikansaa, mikä tarkoittaa sitä, että esim. sosiaalisissa medioissa vietetään reilusti aikaa. Meidän suomalaisten kannalta erityisen kiinnostavaa on se, että tutkimusten mukaan sosiaalisen median viesteillä on erityisen suuri merkitys venäläisille ja jopa venäläisten ostospäätöksiin. Jos haluaa päästä osaksi venäläisten sosiaalisia verkostoja, on siis pakko olla tavalla tai toisella mukana niissä verkostoissa, joissa venäläisetkin toimivat.

Vk60 % Suomeen saapuvista venäläisistä ilmoittaa, että heillä on tili Vkontaktessa, kun Facebookissa on mukana vain 20 %. Venäjällä erittäin suosittua Odnoklasnikia käyttää vain 18 % Suomeen saapuvista matkustajista. Viime viikolla eräs venäläinen nettimarkkinoinnin asiantuntija totesikin, että ”suomalaisten ei kannata tuhlata aikaansa Odnoklasnikissa, sitä käyttävät vain reuna-alueen vähemmän matkustavat ihmiset”.

Jos venäläiset käyttävät aikaansa Vkontatessa, on selvää, että siellä on oltava myös niiden yritysten, jotka venäläisiä asiakkaita haluavat. Olen itse ollut aikaisemmin sitä mieltä, että Vkontakteen ei kannata lähteä, jos ei ole aikaa tai resursseja toimia siellä aktiivisesti. Viime viikolla kuitenkin kuulin, että venäläiset käyttävät Vkontaktea myös hakukoneena. Tämä tarkoittaa sitä, että jos yritystä ei löydy hakukone Vkontakten kautta, on helppo siirtyä sellaisen yrityksen sivuille, jotka Vkontatesta löytyy. Tämän tiedon valossa sanoisin, että on parempi olla Vkontatessa vaikka niin, että sivuilta löytyy perustiedot ja hyviä valokuvia sekä ohjaus venäjänkielisille nettisivuille, kuin olla olematta siellä.

Ideaalitilanteessa Vkontaktessa toimii aktiivinen ryhmä, jossa asiakkaat ja yrityksen työntekijät voivat keskustella yritykseen liittyvistä asioista ja asiakkaat jakavat ystävilleen yrityksen tekemiä postauksia. Vkontatessa voi tehdä huomattavasti enemmän päivityksiä kuin Facebookissa koska päivitykset hukkuvat Vkontaten uutisvirtaan helpommin kuin Facebookissa. Erityisen hyvin leviävät kauniit kuvat. Ja kilpailut toimivat aina.

Vkontakten nurja puoli on se, että siellä on paljon epärehellisiä ryhmiä, jotka järjestävät paljon kilpailuja kerätäkseen faneja ja yhteystietoja, mutta kukaan ei koskaan voita niistä mitään. Näin ollen ihmisten luottamus kilpailuja kohtaan ei ole aina paras mahdollinen. Pidä siis huoli, että jos lupaat Vkontatessa jotain, lupaus on ehdottomasti myös pidettävä.

Erilaisista ryhmistä tarjotaan usein myös yhteistyötä eli myydään ryhmän seinälle tehtäviä postauksia. Parhaimmillaan tämä toimii hyvin, mutta ennen mukaan lähtemistä kannattaa tarkistaa ryhmän taustat. Jos ryhmä on kasattu ostetuista faneista, ei sen kautta saa juuri mitään hyötyä. Realistisen jäsenmäärän ja jäsenten maantieteellisen sijainnin pystyy kyllä selvittämään helpostikin. Jos tavoittelet pietarilaisia Suomesta kiinnostuneita matkailijoita, on melko turhaa tehdä postituksia ryhmälle, jonka jäsenet ovat jostain Uralin takaa tai Ukrainasta. Mutta kuten sanottu, jos ryhmä on kunnollinen, on ristiinmarkkinointi oiva tapa löytää uusia omista palveluista kiinnostuneita asiakkaita.

Laitan tähän esimerkiksi uuden Savonlinna Shopping -ryhmän. Ryhmä on vasta päätetty perustaa ja sen sivupohja on avattu pari päivää sitten. Nyt kerätään materiaaleja savonlinnalaisista kaupoista, ja kun ryhmään on saatu mukaan kohtuullinen määrä sisältöä, alkaa sen markkinointi. Ryhmän tavoitteena on kertoa yhdessä paikassa venäläisille asiakkialle siitä, mitä kaupallisia palveluja Savonlinnassa on, tarjota asiakkaille tietoja kauppojen tuotteista ja tarjouksista. Aika näyttää kuinka onnistumme, mutta minusta lähtökohta on erittäin hyvä. Ryhmä on syntynyt siitä, että venäläisiltä asiakkailta on saatu palautetta Savonlinnan kaupallisista palveluista. Eli asiakkailla on selkeä tarve saada parempaa tietoa tarjonnasta. Ja luonnollisesti kauppiailla on tarve viestiä palveluista siellä, missä heidän asiakkaansa ovat. Tervetuloa mukaan kaikki Savonlinnassa kaupallisia palveluja tarjoavat tahot eli kaupat, kahvilat, ravintolat, apteekit yms. Tehdään yhdessä Savonlinnan tarjontaa tunnetuksi ja nostetaan taas tax free -myynnin luvut nousuun.

Pysy ajan tasalla Venäjän markkinoinnista ja tilaa uutiskirje.