Hei mennään Vkontakteen! Osa 3

Olen tehnyt muutaman viime kuukauden aikana erilaisia testejä siitä, miten Vkontaktessa kannattaa mainostaa. Olen toki ollut VK:ssa jo useamman vuoden ajan, mutta vasta viimeisen puolen vuoden aikana alkanut vakavissani pohtia, kuinka sieltä saa parhaat tehot irti. Kerron nyt muutaman kokemuksen testailuistani.

nimetönTeimme joulukuussa Savonlinna-kampanjan CheckFinland-ryhmässä. Kampanjan kärkenä oli kilpailu, jonka palkintona oli viikonloppuloma Punkaharjun Lomakeskuksessa. Parhaat tehot VK-kampanjoista saa ehdottomasti niin, että käyttää hyödykseen kilpailuja. Omien kokemusten mukaan kilpailut toimivat venäläisessä kohderyhmässä jopa paremmin kuin kotimaisessa.

Kilpailun lisäksi ryhmässä tehtiin päivittäin postauksia Savonlinnan seudun nähtävyyksistä ja mukana olleista savonlinnalaisista noin kymmenestä yrityksestä. Kun puhutaan matkailusta, niin tällaiset seutukampanjat toimivat erittäin hyvin. Tavoitettu kohdeyleisö saa hyvän kuvan siitä, mitä kaikkea mielenkiintoista voi kohteessa tehdä ja samalla syventää tietojaan yksittäisen yrityksen postausten kautta. Postaukset voi ohjata joko nettisivuille tai omaan VK-ryhmään, jos sellainen sattuu olemaan. Suosittelen omaa ryhmää, sillä sitä kautta saa kiinnostuneet omaan markkinointireserviin ja pystyy kertomaan heille lisää omista palveluista.

Savonlinna-kampanjan aikana tavoitettiin kilpailupostauksilla hieman yli 100 000 kontaktia ja muilla kampanjapostauksilla vajaa 40 000 kontaktia. Savonlinna sai siis joulukuun aikana tosi hyvää näkyvyyttä venäläisessä sosiaalisessa mediassa. Kampanja toi myös Punkaharjun Lomakeskuksen nettisivuille satoja uusia kävijöitä, ja mikä parasta, siitä jäi Lomakeskuksen omaan VK-ryhmään 300 uutta potentiaalista asiakasta.

Perinteinen mainonta ei toimi

Olen myös testaillut VK:n perinteistä mainontaa, enkä voi sanoa saavuttaneeni sen osalta kovinkaan hyviä tuloksia. Vaikea sitten sanoa onko vika minussa vai systeemissä, mutta uskaltaisin epäillä, että systeemissä. VK:n sivupalkissa pyörivät pienet mainokset eivät juuri houkuttele klikkaamaan, ja jos saatkin klikkauksia, niin harva klikkaajista päätyy liittymään ryhmääsi. Kokemuksiini perustuen en usko että tulen käyttämään tätä mainostapaa jatkossa.

Ryhmissä mainostaminen kannattaa

VkontakteMainostaRyhmissäVK on ottanut joku aika sitten käyttöön mahdollisuuden mainostaa ryhmissä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että teet VK:n mainospalvelussa normaalin postauksen ja liität siihen haluamasi kuvat. Sen jälkeen etsit itsellesi sopivan ryhmän, maksat postauksen luottokortilla ja postaus näkyy valitsemasi ryhmän seinällä tietyn ajan kuluttua. Tässäkin pitää olla tarkkana, että valitsee sellaisen ryhmän, jonka kohderyhmä on omalle tuotteelle sopiva. Testailuni ovat osoittaneet tämän mainostavan erittäin tehokkaaksi ja myös helpoksi. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Myös tässä tapauksessa postaukset voi ohjata joko omille nettisivuilla tai omaan VK-ryhmään.

Sähköpostiini kilahti viime viikolla posti, jossa kerrottiin, että nyt kun VK on saanut ns. ”kuolleet sielut” eli feikkiprofiilit ainakin osittain kuriin, tarjoaa sähköpostin lähettäjä mahdollisuutta saada ihan aitoja ja oikeita jäseniä VK-ryhmiin. Hinta on 70 ruplaa/jäsen ja jäseniä hankitaan hyödyntämällä suuri ihmismassoja, kilpailuilla, tapahtumilla yms. Täytyy sanoa, että en ole lainkaan vakuuttunut siitä, että tämänkaltaisella toiminnalla saa ryhmäänsä juuri niitä potentiaalisempia asiakkaita. Enemmänkin kuulostaa siltä, että jäseniä haalitaan hyvinkin satunnaisesti ja summa mutikassa. Mutta voin hyvinkin olla väärässä. Jos olette kokeilleet, niin kertokaa ihmeessä kokemuksia. Minä en ainakaan vielä kokeile.

Pysy ajan tasalla Venäjän markkinoinnista ja tilaa uutiskirje.