Kuinka hyödynnät Vkontakten tilastot?

Olen kirjoitellut viime aikona paljon Vkontaktesta, kertonut kuinka hyvä työkalu se oikein käytettynä on ja myös maininnut siitä, että yksi hyvä tapa käyttää Vkontaktea on muiden perustamat ryhmät, joilla on suurinpiirtein sama kohderyhmä kuin sinun tarjoamallasi tuotteella. Olen kuitenkin huomannut, että ihmiset, edes ne jotka käyttävät paljon Vkontaktea, eivät välttämättä tiedä mistä oikeita lukuja ryhmän analysoinnin perustaksi pitää hakea. Alle olevilla vinkeillä pääset analysoinnissa jo pitkälle. Kyse on oikeasti hyvinkin yksinkertaisesta asiasta.

Jäsenet, jäsenet, jäsenet

Tärkeintä kaikissa kanavissa on tietenkin se, minkälainen yleisö vastaanottaa viestisi, näin myös Vkontaktessa. Toki jäsenten määrä on merkittävä, mutta ennen kaikkea se, että jäsenet ovat oikeasti potentiaalista kohderyhmää. Jos haluat kohdentaa viestisi Pietariin, ei suuresta ukrainalaisryhmästä ole juuri iloa. Tai jos haluat kohdentaa viestisi moskovalaisille, niin miksi valita ryhmä jossa on paljon pietarilaisia.

PL_edited-1Kun valitset itsellesi yhteistyöryhmää, on tiedot ryhmän jäsenistä hyvin helppo löytää. Nämä tiedot ovat nimittäin kaikille avoimia. Kun menet kiinnostavan ryhmän etusivulle, klikkaa oikeassa laidassa olevaa otsikkoa ”Members”. Sen jälkeen klikkaa avautuvan ikkunan oikeassa ylälaidassa olevaa kohtaa ”Search members”. Täällä pääset katsomaan eri kriteereiden kautta minkälaisia jäseniä tässä ryhmässä on.

Valittavina on mm. jäsenten kotimaa, asuinkaupunki, ikä, koulutus ja sukupuoli. Voit jopa selvittää kuinka ryhmän jäsenet suhtautuvat tupakointiin, alkoholiin tai uskonnollisiin asioihin. Eli pääset todella tarkasti kiinni siihen, onko ryhmän kohderyhmä juuri sinun tarkoituksiisi sopiva. Muista tehdä tämä tarkistus aina ennen kuin aloitat yhteistyön jonkun ryhmän kanssa. Ethän pistä moottoriurheiluun liittyvää ilmoitustakaan käsityölehteen. Vai pistätkö?

Pysy ajan tasalla Venäjän markkinoinnista ja tilaa uutiskirje.