Kuinka venäläiset käyttävät sosiaalista mediaa ostosten tekemiseen

Kuinka venäläiset käyttävät sosiaalista mediaa ostosten tekemiseen

Venäläinen Datainsight julkaisi joulukuun lopussa mielenkiintoisen tutkimuksen siitä, kuinka venäläiset hyödyntävät sosiaalista mediaa ostosten tekemisessä. Tutkimuksen tulokset on julkaistu vain venäjäksi, joten tässä poimintana tutkimuksen kiinnostavimpia juttuja. Koko tutkimus löytyy venäjää taitavien luettavaksi täältä. 

Tässä tutkimuksessa on selvitetty ostamista ja myymistä sosiaalisessa mediassa, erilaisissa viestipalveluissa, mainosalustoilla ja jakamistalouden palveluissa. Tutkimuksen kohteena ovat olleet 14 – 54 vuotiaat internetiä käyttävät venäläiset. Mukaan sen sijaan ei ole laskettu pelialustoja tai kiinteistöjen ja autojen myyntiä. Alla olevasta kuvasta näkyvät kaikki tutkimuksessa mukana olevat kanavat.

Tutkimuksen mukaan Venäjällä 39 miljoonaa ihmistä tekee ostoksia sosiaalista mediaa hyödyntäen. Tämä on 55 % kohderyhmästä eli 14 – 54-vuotiaista venäläisistä internetin käyttäjistä.  Miesten ja naisten välillä ei ole merkittävää eroa. 25 % niistä vastaajista, jotka eivät vielä ostoksia tee, harkitsevat kokeilemista. Yhteensä ostoksia on tehty viimeisen vuoden aikana 591 miljardin ruplan arvosta. Yksi ostaja tekee keskimäärin kolme ostosta kuukaudessa ja ostoksen keskimääräinen arvo on 1500 ruplaa.

55 % vastaajista tekee ostoksia sosiaalisen median kanavissa, 30 mainospalveluissa ja 13 % viestipalveluissa. 44 % ostoksista tehdään Vkontaktessa, 28 % Avitossa ja 16 % Julessa. Instagramissa ostoksia tekee 10 % ja Facebookissa vain 4 % vastaajista. 40 % ostoksista maksetaan samantien (33 % maksaa kortilla, 11 % käyttää mobiilimaksua ja 8 % pankkien verkkomaksuilla)

Kappalemääräisesti eniten ostetaan vaatteita ja kenkiä, ruokaa ja elektroniikkaa. Euromääräisesti eniten ostetaan vaatteita ja kenkiä (101 mrd ruplaa vuodessa), elektroniikkaa (97 mrd ruplaa) ja vuokrataan majoituskohteita (80 mrd ruplaa).

Vastaajilta kysyttiin myös, että mitä muuta he tekevät näissä kanavissa kuin ostavat tavaroita tai palveluja. 60 % vastaajista kertoo, että he etsivät tuotetietoja ja muiden käyttäjien tekemiä arvosteluja, 55 % etsii tarjouksia, 47 % seuraa yritysten ja brändien kuulumisia ja tuoteuutuuksia, 34 % on yhteydessä yrityksiin ja 28 % kirjoittaa arvosteluja käyttämistään tuotteista.

Miten venäläiset sitten toimivat sosiaalisessa mediassa? 23 % vastaa, että he tekevät ostoksia ryhmissä, joissa ovat mukana, 17 % etsii tuotteita sosiaalisen median hakupalvelun kautta ja 16 % ostaa omassa uutisvirrassaan näkyvien ilmoitusten perusteella.

Venäläiset ovat siis hyvin tottuneita nettishoppailijoita. Onko sinun nettisivusi ja verkkokauppasi siinä kunnossa, että pystyt palvelemaan venäläisiä asiakkaita? Jos ei, niin ilmoittaudu heti mukaan Venäläisten sähköisen ostopolun kehittämisprojektiin.

Tutustu myös Venäjän markkinointipaketteihimme.