Matkailuyrityksen sähköinen markkinointi – tee ainakin nämä

Matkailuyrityksen sähköinen markkinointi – tee ainakin nämä

Olen vieraillut syksyn aikana parissakymmenessä savonlinnalaisessa matkailuyrityksessä ja sparraillut yrittäjiä markkinoinnissa ja tuotekehityksessä. Markkinointihaasteita riittää ja ajattelinkin, että voisi olla hyödyllistä kirjata ylös asioita, joihin olen tällä kiertueella törmännyt. Postauksen tarkoitus on siis auttaa pieniä yrittäjiä kehittämään markkinointiaan. Ota vaikka ensi vuoden tavoitteeksi, että olet huomioinut ainakin nämä asiat omassa yrityksessäsi.

Postaus omalla Facebook-sivulla ei ole markkinointia

Yksi huolestuttava asia, johon törmään usein, on se, että moni yrittäjä ajattelee, että kun on tehnyt markkinoitavasta palvelusta yhden postauksen omalle Facebook-sivulle, on markkinointi tehty. Hyvät ystävät, asia ei ole missään nimessä näin. Kannattaa tarkistaa jokaisen omalla sivulla tehdyn postauksen alta kuinka moni ihminen on postauksen nähnyt. Seuraavaksi voi tarkastaa kuin moni näistä postauksen nähneistä on siirtynyt postauksen kautta yrityksen sivuille tutustumaan haluttuun tuotteeseen. Siis jos sitä linkkiä on ylipäänsä muistettu asiakkaalle tarjota. Tämän tarkastelun jälkeen on helppo ymmärtää, mitä tarkoittaa, että Facebook rajoittaa orgaanista näkyvyyttä koko ajan enemmän ja enemmän. Eli käytännössä sinun täytyy olla valmis tekemään sosiaalisessa mediassa myös maksullista mainontaa, pelkillä postauksilla et saa aikaiseksi riittävää myyntiä. Suosittelenkin, että teet heti vuoden alussa markkinoinnin vuosikellon ja päätät samalla paljonko olet valmis käyttämään markkinointiin euroja kuukausitasolla. Pieni yritys voi hyvinkin pärjätä hyvin kohdistetulla markkinoinnilla esim. sadalla eurolla kuukaudessa.

Facebook-mainonta aloitetaan valitsemalla mainonnan tavoite.

Kun haluat aidosti lisäkauppaa, käytä Facebookin Ads Manageria, älä paina postauksen alla olevaa Mainosta julkaisua -nappulaa. Ads Manager tarjoaa huomattavasti laajemmat ja tehokkaammat mainostyökalut ja on syksyn uudistuksen jälkeen hyvinkin helppo käyttää. Kun olet tehnyt mainoksen, seuraa sen analytiikkaa huolellisesti. Jos tulokset eivät ole hyviä, tee tarvittavia muutoksia. Käytä mainoksissa houkuttelevia kuvia ja tekstejä ja muista Call to action eli jos haluat kohderyhmän tekevän jotain, muista myös kertoa se kohderyhmälle. Jos et ole varma kenelle tuotettasi kannattaa markkinoida, anna Facebookin hakea puolestasi sopiva kohderyhmä. Jos tunnet asiakkaasi, tee kohdennus itse.

Youtubesta löytyy paljon hyviä ohjevideoita Facebook-mainnonnan tekemiseen. Esimerkiksi Sami Suhonen opastaa hyvin selkeästi miten mainontaa tehdään. Voit tutustua Samin ohjevideoihin tästä. 

Instagram alkaa olla Facebookin veroinen mainosalusta, joten pääsääntöisesti suosittelen, että teet markkinointia myös Instagramissa. Toki kannattaa seurata Ads Managerissa kummassa kanavassa asetetut tavoitteet täyttyvät ja toimia sen mukaan.

Ota Google My Business -palvelu käyttöön

Jos et ole vielä ottanut oman yrityksesi Google My Business -palvelua käyttöön, tee se heti. Google My Business on Googlen ilmainen työkalu, jonka avulla pystyt itse määrittelemään, mitä ihmiset näkevät hakiessaan yrityksesi tarjoamia palveluja hakupalvelussa ja Google Mapsissa. Palveluun voit lisätä mm. osoite- ja aukiolotiedot, tietoja palveluista ja verkkosivun osoitteen. Palveluun kannattaa myös ladata kuvia omista palveluistaan, sillä Googlen mukaan kuvia yritysprofiiliinsa lisänneet yritykset saavat 42 % enemmän Google Mapsin reittiohjepyyntöjä ja 35 % enemmän klikkauksia verkkosivustolleen kuin muut yritykset.

Palveluun kannattaa ehdottomasti lisätä myös tuotteita ja postauksia. Tein malliksi postauksen omaan Google My Business -palveluun, ja alla oleva näkymä tulee mobiililaitteella kun hakee ”markkinointitoimisto parasta saimaalla”. Pöytäkoneella näkymä tulee näytön oikeaan reunaan. Eli kun joku hakee yritystäsi Googlessa, hän saa perustietojen lisäksi näkyviin myös viimeisimmät postaukset. Tuotteita voit ladata palveluun haluamasi määrän. Näitä ominaisuuksia kannattaa siis ehdottomasti hyödyntää.

Asiakkailla on mahdollisuus arvostella yrityksiä Google My Business -palvelussa. Asiakkaita kannattaakin kannustaa antamaan arvosteluja, sillä arvostelujen määrä vaikuttaa yrityksen sijoitukseen hakupalvelussa. Muista myös vastata arvosteluihin. Lue lisää Google My Businessa -palvelusta ja ota se käyttöön Googlen ohjekeskuksessa. Palvelua on erittäin helppo käyttää.

Ota TripAdvisor haltuun

TripAdvisor on maailman suurin matkustamisen suunnittelusivusto, joka julkaisee sivustolle kirjautuneiden mielipiteitä matkakohteista, majoituksesta, ravintoloista ja elämyksistä. Sivustolla on 463 miljoonaa kävijää kuukausittain, ja palvelussa on listattuna 8,7 miljoonaa kohdetta. On siis hyvin todennäköistä, että sinunkin asiakkaasi etsii vinkkejä matkalleen juuri TripAdvisorista.

TripAdvisor tarjoaa matkailuyrityksille mahdollisuuden kertoa itsestään veloituksetta. Yritys voi rekisteröityä palveluun ja lisätä sinne tietoja ja kuvia itsestään. Tarjolla on myös maksullisia palveluja, mutta ilmaisilla perustiedoilla pääsee hyvin alkuun. Palvelun käyttäjäksi rekisteröidytään TripAdvisorin sivuston kautta.

Hoida nettisivujen optimointi kuntoon

Nettisivujen optimoiti on jatkuvaa työtä, mutta sitä kannattaa ehdottomasti tehdä tai ainakin ymmärtää mitä pitää tehdä ja ostaa palvelu asiantuntijalta. Havainnollistetaan taas kuvalla. Kun joku haluaa vuokrata mökin Savonlinnasta, hän menee luultavasti Googleen ja syöttää sinne valitsemansa hakulausekkeen, tässä tapauksessa esim. ”vuokraa mökki Savonlinna”. Jos sinulla on vuokramökkejä ja olet optimoinut sivusi oikein, nouset näissä hakutuloksissa hyvin esille. Tällä hetkellä ja minun hakuhistorialla saan mökkien välittäjien jälkeen ensimmäiseksi hakutulokseksi Loikansaaren lomamökit ja Lomalehdon mökit. Näillä yrityksillä on siis hyvä mahdollisuus saada lisää asiakkaita luonnollisten hakujen kautta. Nuo hakutuloksissa näkyvät tekstit on yritysten itsensä määrittämiä. Mieti siis tarkkaan, mitä haluat yrityksestäsi muutamalla sanalla kertoa, niin että tuo otsikko ja hakutuloksissa näkyvä teksti saa ihmisen klikkaamaan juuri sinun sivullesi. Mieti, mikä erottaa sinut naapurin mökeistä. Miksi asiakas haluaisi tulla juuri teille.

Nettisivujen optimointi on niin suuri kokonaisuus, että se vaatisi ihan oman postauksen, mutta huomioi ainakin seuraavat asiat.

  • Tärkeimmät avainsanat. Mieti tärkeimmät avainsanat, joita potentiaalinen asiakkaasi käyttäisi etsiessään palvelujasi ja käytä näitä sanoja sivujen urleissa, otsikoissa ja teksteissä. Apua avainsanojen kanssa saat esim. Googlen Avainsanojen suunnittelutyökalusta.
  • Rakenna tärkeimmille tuotteillesi omat sivut, joissa on huomioitu sivun osoite ja tärkeimmät avainsanat
  • Muista nimetä kuvat selkeästi, sivuillesi päädytään myös kuvahakujen kautta
  • Google arvostaan sivuja, joihin johtaa linkkejä muilta hyviltä sivuilta. Kannattaa muistaa linkittää sivut ainakin oman alueen matkailusivustolle, mutta tämän lisäksi tee ehdottomasti yhteistyötä muiden alueen yritysten kanssa ja linkittäkää sivustojanne ristiin.

Monta muutakin asiaa pitää huomioida, mutta jos teet ainakin nämä, olet jo varsin pitkällä. Tässä siis mukavasti hommaa tulevalle vuodelle. Ja jos tuntuu haastelliselta, niin ota ota yhteyttä. Autan mielelläni.