Miten sen oikean asiakkaan sieltä internetistä löytää?

Kurvailin eilen Kiteelle Venäjän halki iltapäivässä -seminaariin. Oikeastaan menin paikalle sen takia, että halusin kuulla enemmän Ville Haapasalon uudesta Venäjälle suunnatusta verkkokaupasta ja sen tulevaisuuden suunnitelmista. Verkkokaupastakin kuultin juttua, mutta enimmäkseen Ville kertoili mukavia tarinoita ja sattumuksia Venäjältä. Ja mukavahan niitä on kuunnella, on Villen seikkailut sen verran uskomattomia.

vkVilleHaapasaloMutta siihen verkkokauppaan. Ville kertoili mainostamisesta Venäjällä ja joku osallistujista kysyi häneltä digitaalisesta mainonnasta. Vastaus oli tyyliin: kyllä internet ihan kiva on, mutta miten sieltä oikein löytää ne oikeat asiakkaat. Päätin olla kommentoimatta mitään, mutta voitte uskoa, että sähköisen markkinoinnin osaajaa tuo kommentti otti päähän ihan jonkun verran. Eihän missään muissa medioissa kuin netissä pysty tekemään niin tarkasti segmentoitua ja helposti mitattavaa markkinointia. Ja kun kyse on vielä verkkokaupasta, niin jokaisen kanavan merkityksen pystyy mittaamaan ihan euron tarkkuudella.

Hakukonemarkkinointi

Helpoin tapa aloittaa oikeiden asiakkaiden etsiminen verkosta on ottaa käyttöön joko Yandex Direct tai Google AdWords eli ryhtyä tekemään hakukonemarkkinointia. Yandex on ylivoimaisesti suosituin hakukone Venäjällä, mutta tietyissä kohderyhmissä kannattaa käyttää myös/tai Googlea.

Ennen kuin mainonta aloitetaan, pitää miettiä tarkasti mitä haluaa myydä ja kenelle. Kun näihin kysymyksiin on selkeät vastaukset, luodaan halutut mainokset, valitaan avainsanat, joilla potentiaaliset asiakkaat ehkä etsivät juuri sinun tuotettasi (tähänkin on apuvälineitä) ja valitaan kenelle näitä mainoksia halutaan netissä näyttää. Mainonta muuttuu maksulliseksi siinä vaiheessa kun joku klikkaa mainostasi ja siirtyy yrityksen omille nettisivuille. Mitä tarkemmin pystyy määrittelemään asiakkaansa ja tuottamaan juuri hänen tarpeisiinsa sopivaa mainontaa, sitä kustannustehokkaammaksi markkinointi muuttuu. Eli tavoitteena on päästä siihen, että vain potentiaaliset asiakkaat klikkaavat mainostasi.

Perinteisen hakonemarkkinoinnin rinnalla sekä Yandexilla että Googlella toimii myös erittäin hyvä Display-verkosto. Display-verkostoon voi tehdä tekstimainosten lisäksi kuva- ja videomainoksia. Ja näiden mainosten näyttöpaikkoja pystyy määrittelemään todella tarkasti. Jos myyt koiranruokaa, niin voit tehdä ilmoituksen, joka näkyy koiraharrastajien käyttämillä sivuistoilla. Ja mikä parasta, taaskaan et maksa ennen kuin asiakas kiinnostuu sinusta niin paljon, että klikkaa mainosta.

Yandex julkaisi tällä viikolla uuden CPA eli cost per action hinnoitteluprosessin, joka tarkoittaa sitä, että mainostaja maksaa vain silloin kun asiakas tekee halutun toimenpiteen nettisivuilla. Esim. verkkokauppiaalle tämä tarkoittaa sitä, että maksetaan vain niistä asiakkaista, jotka tekevät verkkokaupassa ostoksen. Tosin alkuvaiheessa tämä koskee vain muutamaa suurempaa verkkokauppaa, mutta tähän suuntaan ollaan menossa myös Venäjällä.

VilleHaapasaloHyvien kampanjoiden tekeminen vaatii aikaa ja kiinnostusta ja innostusta mittaamiseen ja analysointiin, kokeiluun ja korjaamiseen ja taas kokeiluun. Sekä Google että Yandex tuottavat tähän avuksi monia hyviä työkaluja. Esimerkiksi jos vuokraat mökkejä Saimaan rannalta, niin Yandex kertoo sinulle, millä hakusanoilla ihmiset tällaista palvelua Yandexissa etsivät. Viereisestä kuvasta näkyy kuinka Ville Haapasaloa on etsitty Yandexista viimeisen kuukauden aikana. Näitä palveluja kannattaa käyttää hyödyksi.

Tässä on vain pienen pieni raapaisu hakukonemarkkinointiin, mutta toivottavasti se antaa jonkinlaisen kuvan siitä, että sieltä internetistä löytää kyllä ne oikeat asiakkaat kun osaa käyttää oikeita välineitä, mitata tuloksia, optimoida, testailla ja ennen kaikkea tehdä pitkäjänteistä työtä. Ja ne voi löytää sieltä todella kustannustehokkaasti. Tämän postauksen tarkoitus ei ole väheksyä muita markkinoinnin muotoja, vaan kertoa että siellä netissäkin kannattaa olla, siellä ne on asiakkaatkin. Että vink vink Ville vaan 🙂

Pysy ajan tasalla Venäjän markkinoinnista ja tilaa uutiskirje.