Oman markkinointivarannon arvo nousee vaikeina aikoina

Kuluva vuosi on näyttänyt meille suomalaisille venäläismatkailun pahimmat puolet. Vielä loppukesään saakka venäläisiä matkailijoita riitti ainakin Itä-Suomessa ympäri vuoden ja aktiivisimmat asiakkaat lomailivat täällä lähes kuukausittain. Mutta kun rahan arvosta häviää yhtäkkiä puolet, muuttuu tilanne pakostikin ja nopeasti.

 

Monet matkailualan yrittäjät miettivät mistä pitäisi lähteä etsimään venäläisille korvaavia markkinoita. On erittäin hyvä asia, jos ja kun asiakkaita tulee monesta lähteestä, mutta itse en olisi valmis puhumaan korvaavista markkinoista, korkeintaan täydentävistä. Venäjän kanssa kauppaa tehdessä on vaan huomioitava se, että välillä mennään kovaa ja korkealla ja välillä käydään hyvinkin syvällä. Mutta laskua seuraa aina nousu.

 

chimpVenäjän vaikea tilanne on vahvistanut sitä ajatusta, että mikään ei ole niin arvokasta yritykselle kuin hyvä oma markkinointivaranto. Vaikeina aikoina kun voi tulla helposti mieleen, että on pakko pienentää markkinointikuluja kun asiakkaita ei ole kuitenkaan tulossa edellisvuosien tapaan. Ja jos ei markkinoida, ei tule asiakkaitakaan.

 

Mutta mitä tekevät ne yritykset, joilla on olemassa omat markkinointivarannot eli hyvät sähköpostilistat ja toimivat sosiaalisen median kanavat? Heidän on hyvä todeta, että laitetaanpas toviksi rahahanat kiinni ja keskitytään tavoittelemaan asiakkaita noiden omien kanavien kautta ihan ilmaiseksi. Muistutellaan asiakkaita, että täällä ollaan ja palkitaan parhaat ja uskollisimmat asiakkaat jotenkin.

 

Toivon että jääräpäisimmätkin ymmärtävät tässä vaiheessa, että sähköpostilista venäläisistä matkatoimistosta ei ole tänä päivänä enää toimiva markkinointivaranto. Venäläisiä matkatoimistoja on kaatunut tänä vuonna ennätysmäärä, ja ihmiset osaavat yhä enemmän tulla ja mennä omatoimisesti. Erityisesti olen hämmästellyt sitä, että suuretkin suomalaiset matkailutoimijat elävät vieläkin tässä ”matkatoimistomaailmassa”, vaikka suuntaus omatoimimatkailuun on ollut näkyvissä jo useamman vuoden ajan. Miksi ihmeessä käytetään resursseja kanaviin, joiden merkitys pienenee koko ajan, ja ollaan autuaan tietämättömiä siitä kuinka yksittäisen venäläisen matkailijan voi tavoittaa helposti ja tehokkaasti.

 

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on edelleen yksi tehokkaimmista markkinoinnin muodoista. Tämä edellyttää kuitenkin hyviä, pitkäjänteisesti kerättyjä postituslistoja. Jos ostat jostain kylmän listan, ja alat pommittaa sitä, on turha odottaa kovin ihmeellisiä tuloksia. Mutta jos sinulla on itse kerätty lista jo olemassa olevista asiakkaista ja uutiskirjeen tilaajista, on tilanne ihan toinen. Matkailuyrityksissä uudelleen saapuvien asiakkaiden osuus on omien kokemusten perusteella keskimäärin 35 – 45 % välillä. Ja mikä voisikaan olla parempi tapa ylläpitää asiakkaiden kiinnostusta kuin pitää heihin yhteyttä sähköpostilla.

 

Sähköposti toimii erityisen hyvin venäläisten asiakkaiden kanssa. Postien avausprosentit nousevat parhaimmillaan yli 60 %:n ja usein useampikin asiakas vastaa näihin postituksiin ja kiittelee että suomalainen yritys muistaa asiakkaitaan ja lähestyy heitä henkilökohtaisesti.

 

Jos et ole vielä aloittanut keräämään postituslistaa omista asiakkaistasi, niin se kannattaa aloittaa nyt heti. Kyse on pitkäjänteisestä toiminnasta, mutta lupaan että sitä kautta saat ennen pitkää hyviä tuloksia. Liikkeelle voi lähteä vaikkapa MailChimp-nimisellä työkalulla, joka on pienille postituksille ilmainen ja ennen kaikkea helppokäyttöinen työkalu.

 

Vkontakte

Toinen hyvä oma markkinointivaranto on oma ryhmä Vkontaktessa. Toisin kuin Facebook, Vkontakte ei rajoita postausten näkyvyyttä, vaan ne näkyvät ryhmän kaikille jäsenille. Tai siis niille, jotka VK:n uutisvirtaa seuraavat. Oman ryhmän ylläpitäminen vaatii huomattavasti enemmän työtä kuin esimerkiksi sähköpostimarkkinointi ja ilman venäjänkielentaitoa se ei onnistu, mutta on parhaimmillaan hyvinkin tehokas kanava asiakkaiden syöttämiseksi verkkokauppaan. Mutta myös oman ryhmän kasvattaminen ja ylläpito on pitkäjänteistä puuhaa, tuloksia ei synnyt hetkessä. Nyt jos koskaan on hyvä aika aloittaa tämä työ.

 

Ja muista, kaikkea ei tarvitse tehdä itse.