Netin ja sosiaalisen median käyttö Venäjällä

Venäläiset ovat tunnetusti erittäin aktiivisia netin ja ennen kaikkea sosiaalisen median käyttäjiä. Eri palveluiden käyttäjien määristä saatava tieto vaihtelee todella suuresti lähteestä riippuen, mutta tällä hetkellä reaalistinen tilanne on aika lähellä seuraavaa eli eri medioiden käyttäjämäärä kuukausitasolla TSN Web-Indexin mukaan:

– Vkontakte, 52,7 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa
– Odnoklassniki, 42,6 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa
– Moi Mir 30,6 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa
– Facebook 25,4 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa
– Twitter 11,6 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa

Internet WorldStatsin mukaan Venäjän 143 miljoonasta asukkaasta käyttää nettiä 53 % eli noin 75 miljoonaa venäläistä. Suuremmissa kaupungeissa prosentti on huomattavasti korkeampi, samoin nuoremman väen keskuudessa. Näistä 75:stä miljoonasta nettikäyttäjästä 47 miljoonaa käyttää aktiivisesti Venäjän suosituinta sosiaalisen median palvelua Vkontaktea eli VK:ta. Ne, jotka nettiä käyttävät, viettävät siellä keskimäärin viisi tuntia päivässä ja tästä keskimäärin kaksi tuntia sosiaalisessa mediassa. Ei ihan vähäinen määrä.

Naiset ovat Venäjällä kaikkiaan miehiä hieman aktiivisempia netin käyttäjiä, tämä näkyy myös sosiaalisessa mediassa. Odnoklassinikissa ero näkyy selvimmin, siellä käyttäjistä 56 % on naisia ja 44 % miehiä.

Huomioitavaa sosiaalisen median käytössä on myös se, että n. 70 % netin käyttäjistä ilmoittaa, että heillä on Facebook-tili, mutta vain noin 40 % näistä käyttää tiliä. Ja nekin, jotka FB:tä käyttävät, piipahtavat siellä pikaisesti, kun taas Vkontakten käyttäjät viettävät siellä reilusti aikaa per käyntikerta. On siis selvää, että venäläiset asiakkaat tavoittaa huomattavasti paremmin juuri VK:n kautta.

Tässä taas muutama luku tukemaan sitä, että sen venäläisen asiakkaan tavoittaa parhaiten netin kautta.

Pysy ajan tasalla Venäjän markkinoinnista ja tilaa uutiskirje.