Suomalaisten some-käyttö monipuolistuu

Suomalaisten some-käyttö monipuolistuu

DNA julkaisi hiljattain erittäin mielenkiintoisen tutkimuksen suomalaisten sosiaalisen median käytöstä. Tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät sosiaalisen median kanavia yhä monipuolisemmin. Facebook ja Youtube ovat edelleen ylivoimaisesti suosituimmat kanavat, mutta Instagramin ja Twitterin käyttö kasvaa nopeasti. Facebook ja Youtube kasvavat sitä mukaan kun vanhempi väki ottaa näitä palveluja käyttöön.

Tutkimuksen mukaan Facebookia käyttää tällä hetkellä 68 % suomalaisista ja Youtubea 61 %. Vaikka Instagram kasvaa vahvasti, käyttää sitä vasta 15 % suomalaisista. Mutta jos tavoittelet nuorempaa kohderyhmää, kannattaa huomoida että alle 25-vuotiaista jo 40 % käyttää Instagramia. Tosin samasta kohderyhmästä 90 % ilmoittaa käyttävänsä Facebookia. Twitteriä käyttää 16 % suomalaisista, alle 25-vuotiaista 32 %.

Huomattavaa on myös se, että vain harva suomalainen tuottaa itse sisältöä sosiaalisen median kanaviin. Suurin osa lähinnä seurailee mitä muille kuuluu. Vain 4 % kyselyyn vastanneista ilmoitti tuottavansa aktiivisesti sisältöä. 41 % kertoo, että vain tykkäilee ja kommentoi muiden tekemisiä.

Mitä tästä tutkimuksesta kannattaa sitten muistaa? Jos kohderyhmäsi on varttuneempaa väkeä, sen tavoitttaa parhaiten Facebookista ja Youtubesta. Jos taas tavoittelet nuorempaa väkeä, on kanavien kirjo huomattavasti suurempi. Nuoremman väen tavoittaa myös Facebookista ja Youtubesta, mutta heille kannattaa toki kohdentaa erilaista mainontaa kuin vanhemmalle väelle. Tiesithän, että omalla Facebook-sivulla tehdyt päivityksetkin pystyy jo kohdistamaan niin ettei kaikki päivitykset mene kaikille ryhmän jäsenille?