Venäläinen mökkimatkailija

Sain muutama päivä sitten käsiini mielenkiintoisen opinnäytetyönä tehdyn tutkimuksen, jonka aiheena on ”Internet Marketing for Russian tourists”. Luen paljon erilaisia tutkimuksia Suomessa vierailevien venäläisten käyttäytymisestä ja tiedonhakutavoista. Tämän tutkimuksen ansio on siinä, että tutkimus on kohdennettu Lomarenkaan asiakkaisiin eli niihin asiakkaisiin, jotka viettävät lomansa mökeillä. Erityisen mielenkiintoinen tutkimus on juuri Etelä-Savon näkökulmasta, sillä täällä on erittäin paljon mökkilomalaisia.

MajoitusTalvi_smallYleisistä rajahaastattelututkimuksista saatava tieto ei ihan hirveästi auta mökkimarkkinoinnissa, sillä lähes puolet Suomen rajan ylittävistä venäläisistä on ostosmatkailijoita, jotka viipyvät Suomessa vain päivän. Tämä kohderyhmä käyttäytyy aivan eri tavalla kuin se, joka saapuu Suomeen lomailemaan ja rentoutumaan mökille. Ja tämän kohderyhmän vastaukset nousevat myös vallitseviksi yleisten tutkimuksien tuloksissa. Siksi tavailin tätä tutkimusta erityisellä mielenkiinnolla.

Tyypillinen venäläinen matkailija

Tutkimuksen mukaan tyypillinen Suomessa mökkilomaansa viettävä venäläinen asuu Pietarissa, on perheellinen ja noin 35 – 40-vuotias. Ylivoimaisesti tärkein syy tulla Suomeen on tulla nauttimaan mökkilomasta, johon kuuluu kalastus, grillaus ja muu mukava tekeminen. Tästä olen yrittänyt jo puhua pitkään eli että venäläisille ei tarvitse tehdä (ainakaan Itä-Suomessa) mitään ihmeellisiä matkailutuotteita, vaan pitää huoli siitä, että meillä on hyviä mökkejä, joissa on hyvä venäläinen opastus mökin käytöstä + mökin ympäriltä saatavista aktiviteeteista. Ei sen kummempaa.

Toinen asia, mitä myös mökkilomalta halutaan, on shoppailu. Eli pidetäänhän yhdessä huoli siitä, että mökkeilevätkin asiakkaat saavat riittävästi tietoa alueen shoppailumahdollisuuksista.

Markkinointi mökkiasiakkaille

Mutta sitten siihen markkinointiin. Tutkimuksessa haastateltiin Lomarenkaan asiakkaita kolmessa eri kanavassa eli puhelimitse, sähköpostilla ja Vkontakten kautta. Tulokset olivat hyvin samansuuntaisia kaikissa kanavissa. Jokaisessa kanavassa aivan ylivoimainen tiedonlähde on suosittelu. Lähes puolet vastaajista oli sitä mieltä, että he olivat valinneet lomakohteen ystävien suosittelun perusteella.

Toinen yhtä selkeä tiedonlähde on hakukoneet. Puhelimitse kyselyyn vastanneista 37 % vastasi, että ovat löytäneet tietoa matkakohteesta hakukoneista ja sähköpostivastaajista näin vastasi 35 %. Vkontaktessa kyselyyn vastanneista hakukoneita oli käyttänyt vain 23 %, mutta tässä ryhmässä sosiaalisen median merkitys nousi muita ryhmiä suuremmaksi. 18 % Vkontaktessa kyselyyn vastanneista mainitsi sosiaalisen median vaikuttaneen lomakohteen valintaan, kun sosiaalisen median vaikutus muissa ryhmissä oli huomattavasti pienempi (puhelimitse vastanneet n. 9 % ja sähköpostilla vastanneet 3 %)

Lopuksi kaikilta vastaajilta kysyttiin tiedonhausta netissä eli mistä kanavista tietoa haetaan. Tässä hakukoneiden merkitys on aivan murskaava. Vastaustavasta riippuen 66 – 87 % kertoo että tieto haetaan hakukoneista. Loput vastaukset jakautuivat melko tasaisesti sosiaalisen median, erilaisten Suomesta kertovien infoportaalien ja keskustelufoorumien kesken.

Tutkimus antaa varsin yksiselitteisen vastauksen siihen, mistä Venäjän markkinointi on syytä aloittaa. Laita oma tuote kuntoon ja pidä huoli että ajantasainen tieto löytyy hakukoneista. Kilpailu on sen verran kovaa, että pelkällä hakukoneoptimoinnilla ei pärjää, avuksi on pakko ottaa hakukonemarkkinointi eli Yandex Direct tai Google AdWords. Kun tämä asia on kunnossa, on hyvä aika selvittää miten näkyä Vkontaktessa ja noissa infoportaaleissa. Keskustelufoorumeissahan asiat elävät omalla painollaan, mutta jos tuotteesi on kunnossa, niin kyllä sinustakin siellä kirjoitetaan.

Että eikun hommiin sitten vaan.

Pysy ajan tasalla Venäjän markkinoinnista ja tilaa uutiskirje.