Venäläisten matkailu Suomeen

Venäläisten matkailu Suomeen

Venäläiset tekivät vuonna 2017 yhteensä 3,1 miljoonaa matkaa Suomeen. Matkat lisääntyivät 17 % edelliseen vuoteen verrattuna. Näistä 2,2 miljoonaa oli päivämatkoja ja 900 000 yön yli matkoja. Eli suurin osa venäläisistä käy edelleen Suomessa muutaman tunnin kestävällä ostosmatkalla.

Visit Finlandin matkailijatutkimus 2017

Visit Finland julkaisi hiljattain matkailututkimuksen 2017. Venäläismatkailun näkökulmasta tämä tutkimus on sinänsä haasteellinen, että iso osa venäläisistä on noita päiväkävijöitä, ja matkailualan näkökulmasta nuo yöpyvät matkailijat ja heidän profiilinsa on mielenkiintoisempi. Onneksi tänä vuonna tutkimustulokset on laitettu myös Visiittori-palveluun, jossa dataa voi analysoida ristiin ja saada sieltä tietoja myös erikseen päivämatkailijoista ja erikseen niistä, jotka viipyvät Suomessa pidempään. Tässä ensin muutama mielenkiintoinen nosto koko tutkimuksesta.

  • 56 % venäläisistä kävi Suomessa ostosmatkalla, 22 % lomamatkalla, 10 % kauttakulkumatkalla ja 7 % vieraili tuttavien luona.
  • Vain 4 % Suomeen saapuvista venäläisistä ilmoitti ostaneensa matkatoimistosta matkapaketin.
  • 72 % venäläisistä kävi Suomessa päivämatkalla, 17 % enemmän kuin yhden yön matkalla ja 12 % yhden yön matkalla.
  • Järvi-Suomeen tehtiin vuonna 2017 yhteensä 2,9 miljoonaa matkaa. Kasvua edellisvuoteen 27 %.
  • 1,9 miljoonaa ilmoittaa, että käy Suomessa enemmän kuin 4 kertaa vuodessa, 730 000 käy 2 – 4 kertaa vuodessa ja vain 141 000 kertoo olevansa ensimmäistä kertaa Suomessa.
  • 52 % venäläisistä suosittelee Suomea matkakohteena.

Suomessa vähintään yhden yön viipyvät venäläiset

Mutta sitten siihen kiinnostavampaan kohderyhmään, joka siis viipyy Suomessa vähintään yhden yön. Tässä mielenkiintoisimpia nostoja tästä kohderyhmästä.

  • Suurin ikäryhmä on 35 – 44-vuotiaat. Heitä yöpyjistä oli 31,3 %. Tämä muuten näkyy hyvin myös VK-markkinointia tehdessä, sillä Suomi-lomailua koskevat sivut ja mainokset ovat suosituimpia juuri tässä ikäryhmässä. 45 – 54-vuotiaita oli 25,2 % vastaajista ja 25 – 34-vuotiaita 21 %.
  • Ammattiryhmät: toimistotyöntekijä 35,4 %, päällikkö 18,2 %, työläinen 12 %, eläkeläinen 9,5 % ja yrittäjä 7,5 %
  • Matkaseura: Perhe 31,3 %, ystäväporukka 28,3 %, puoliso 22 %, yksin 13,3 %
  • Perheen tulot: 10 000 – 20 000 euroa vuodessa 40,8 %, 20 000 – 30 000 euroa vuodessa 27,6 % ja alle 10 000 euroa vuodessa 17,4 %
  • 70 % vastaajista Pietarista, 13,1 % Moskovasta ja 5,4 % Petroskoista. Viipurilaiset eivät näytä juuri Suomessa yöpyvän.
  • Kuinka usein käy Suomessa: Enemmän kuin neljä kertaa vuodessa 44,4 %, 2 – 4 kertaa vuodessa 34,8 % ja ensikertalaisia vain 6,1 %
  • Viipymä: kaksi päivää 40,5 %, kolme päivää 21,9 %, 4 – 5 päivää 20,7 % ja kuusi päivää tai enemmän 16,9 %
  • Yöpaikka: hotelli tai mökki matkailukeskuksessa 39,8 %, ystävien luona 31,6 %, vuokramökki yksityiseltä 11 %, oma asunto 5,3 %
  • Matkustuksen syy: lomamatka 54,8 %, vierailu ystävien tai sukulaisten luona 21,5 %, läpikulkumatka 8,6 % ja ostosmatka 5,7 %
  • Mitä teki matkan aikana: shoppailu 55,1 %, kävely luonnossa 20,7 %, museoihin tai muihin nähtävyyksiin tutustuminen 20,2 %, sauna 17,8 %, joku muu ulkoaktiviteetti 15,6 %, hyvinvointipalvelut 9,9 %, suomalainen ruokaelämys 9,1 %
  • Mikä kiinnostaisi: shoppailu 66,5 %, luonnossa kävely 35,1 %, museot ja nähtävyydet 30,9 %, joku muu luontoaktiviteetti 29,2 %, sauna 26,8 %, hyvinvointipalvelut 25,6 %, mökki 23,4 %, kulttuuritapahtuma 16,4 %.
  • Vastaajille esitettiin vaihtoehtoisia kysymyksiä.
    • Oletko seikkailu- vai rentoutumislomalla? 16,3 %/42,4 %, loput vastasivat ei kumpaakaan
    • Haluan tavata uusia ihmisiä/haluan olla omissa porukoissa? 10,6 %/43,4 %
    • Pidän suurista kaupungeista/pienistä paikoista ja maaseudusta? 13,6 %/38,3 %
    • Olen budjettimatkalla/haluan luxusta ja olen valmis maksamaan siitä? 33,8 %/7,7 %
    • Haluan tutustua uusiin paikkoihin/haluan nähdä tärkeimmät nähtävyydet? 19,4 %/16,1 %
    • Shoppailen brändikaupoissa/käyn paikallisissa liikkeeissä? 12,1 %/23,4 %
    • Tutustun matkakohteeseen tarkasti ennen matkaa/en tutustu/joitan siltä väliltä? 40,7 %/10,6 %/48,6 %

Tässäpä matkailupalveluiden markkinoijalle hyvinkin arvokasta tietoa kohderyhmästä. Jos näistä tuloksista vetäisi yhteen tyypillisen venäläisen matkailijan profiilin, olisi se seuraavanlainen: 35 – 44-vuotias toimistotyöntekijä Pietarista, joka on käynyt Suomessa yli neljä kertaa ja viipyy täällä kaksi päivää yöpyen hotellissa tai mökissä. Hän on tullut Suomeen johonkin pienempään kaupunkiin lomailemaan ja rentoutumaan perheen kanssa ja haluaa viettää aikaa omassa seurueessaan. Hän käy shoppailemassa, nauttii luonnosta ja tutustuu nähtävyyksiin. Hän on tutustunut matkakohteeseen jo ennen matkaa. Toivottavasti muuten seuraavaan kyselyyn lisätään kohta, jossa kysytään missä kanavissa asiakas on kohteeseen tutustunut. Jotain osviittaa löytynee tästä pienestä kyselystä, jonka toteutimme muutama kuukausi sitten.

Tuo yllä oleva profiili on tietenkin vain yksi profiili ja yleistetty sellainen, mutta antaa suuntaa sille mitä venäläinen asiakas matkaltaan haluaa. Jokainen yritys tietää osaltaan haluaako tavoitella juuri tätä kohderyhmää vai jotain muuta kapeampaa sektoria. Väkeähän Venäjällä riittää. Vaan tiedätkö sinä miten tavoitat tälläisiä pietarilaisia asiakkaita sähköisten kanavien kautta? Upeaa jos tiedät. Jos et, niin laita postia pia(at)parastasaimaalla.fi. Minä nimittäin tiedän.