Voihan Jounin kauppa!

Mitä kiinnostavaa voi olla jossakin kaupassa? Ja vielä jossain jumalan selän takana sijaitsevassa K-kaupassa? Ei kai lähtökohtaisesti mitään, mutta Äkäslompolossa sijaitsevan Jounin kaupan kauppias Sampo Kaulanen on todistanut tämän pölyttyneen lähtökohdan vääräksi. Olen itse seuraillut kauppias Kaulasen edesottamuksia vasta muutaman viikon ajan, mutta muistan toki tämän rempseän miehen Diili-ohjelmasta. Ja täytyy sanoa, että ei voi kuin ihailla tuota tekemistä. Ja luultavasti aika moni on kanssani samaa mieltä, päätellen siitä että Jounin kaupalla on lähes 60 000 fania Facebookissa.

Jounin kauppa osoittaa esimerkillään hyvin sen, että näkypäivänä ei tarvita välttämättä suurta mainosbudjettia päästäkseen kaikkien huulille. Sitä vastoin tarvitaan kiinnostavia, kekseliäitä, yksilöllisiä ja aitoja sisältöjä, jotka lähtevät parhaimmillaan leviämään ympäri maailmaa. Sampo Kaulanen räyjäytti potin postauksella, jossa hän kirjoittaa ”Jos saahaan tälle kuvalle miljuuna tykkäystä niin mie hlökohtasesti haen jonku tyypin vaikka ”vinkuintiasta” meille shoppailureissulle!Jeesakkaa hullua ja katomma saammako tälle miljoona tykkäystä!” Ja kuinkas kävikään, lyhessä ajassa kuvasta on tykännyt jo lähes 100 000 ihmistä.

jouniJounin kaupan menestyksen suurin salaisuus lienee siinä, että kauppias Kaulanen on heittänyt oman aidon persoonansa ihan täysillä likoon. Kaikki viestintä tapahtuu omalla kuvalla, omalla murteella ja muutenkin oman näköisenä. Parasta tässä tyylissä on se, että tätä kautta näkyy syntyvän aivan loistavaa vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Jos perinteisessä mallissa sosiaalisen median kanaviin laitetaan kauniita kuvia ja linkki nettisivuille josta voi ostaa tuotteen, niin tässä rakennetaan aivan erilaista luottamusta asiakkaiden kanssa. Ja kysellään asiakkailta mitä he oikeasti haluavat.

Toinen menestyksen avain lie miehen nöyrä ja yhteistyöhaluinen asenne. Kukapa voi vastustaa sitä, että sanotaan suoraan: ”auttakaahan kuulkaa minua”. Kyllä suomalainen vaatimatonta kaveria auttaa, mersulla ajavaa öykkäriä ei ehkä niinkään 🙂 Ja mikä tietenkin parasta, myös kauppias itse auttaa muita. Viimeisimpänä pientä pitsayrittäjää, joka on kuulema jo saanut uusia asiakkaita Jounin kaupan avustuksella. Hieno asenne minusta.

Matkailuihmisenä olen myös seurannut ilolla sitä, kuinka matkailuyritykset ja Destination Lapland ovat lähteneet mukaan tähän Jounin kaupan somen vallotukseen. Ajatelkaa, yksi pieni kauppa on polkaissut käyntiin jotain sellaista, josta hyötyy koko alue. Normaalistihan itse matkakohdetta mainostetaan isolla ja palvelut tulevat jossain siellä alimmalla tasolla. Jounin kauppa on kääntänyt sosiaalisen median avulla tämä asetelman aivan päälaelleen. Minun täytyy ainakin tunnustaa, että en tiedä Äkäslompolosta mitään muuta kuin Jounin kaupan.

Menestystä Sampolle, ja toivon todella, että miljoonan tykkääjän raja täyttyy jossain vaiheessa. Ja me muut voimme alkaa miettiä kuinka tästä voisi pistää vielä paremmaksi.

– Pia Behm, pia.behm@erusway.fi