Youtube on maailman toiseksi suosituin hakukone

Mitä enemmän käytän Youtubea markkinointikanavana, sitä enemmän siitä innostun. Enkä vähiten sen vuoksi, että Youtube-markkinointi on niin hyvin kohdennettavaa ja ennen kaikkea edullista. Erityisesti tykkään käyttää Youtubea pontentiaalisten asiakkaiden mielenkiinnon herättämiseen.

Niin kuin jokainen markkinoija hyvin tietää, on ostoprosessi monivaiheinen ja jokaiseen prosessiin vaiheeseen pitäisi miettiä omanlaista mainontaa. Yleensä lähdetään liikenteeseen siitä, että asiakas ei tiedä tuotteestasi tai palvelustasi yhtään mitään. Ja jos näin on, niin tuotteesi ja palvelusi ei ole mukana siinä hetkessä, jossa asiakas alkaa valita mitä ostaa. Ja mikä voisikaan olla tehokkaampi tapa herättää mielenkiintoa kuin hyvä video.

ytYoutube on maailman laajin videosivusto, maailman toiseksi suosituin hakukone ja Suomen neljänneksi käytetyin sivusto. Jopa 78 % 13 – 64-vuotiaista suomalaisista käyttää Youtubea ja 13-29-vuotiaista jo 96 %. Ja kun olen erikoistunut Venäjän markkinointiin, niin todettakoon että viimeisimpien tilastojen mukaan venäläisestä nettikansasta noin puolet käyttää Youtubea. Eli sinunkin asiakkaasi voisi hyvinkin löytyä täältä.

Mainitsin jo aikaisemmin, että Youtube-mainonta on erittäin hyvin kohdennettavaa. Voit valita kohderyhmäsi mm. iän, sukupuolen, asuinpaikan ja kiinnostusten kohteiden perusteella. Eli voit esim. valita, että videosi näytetään Länsi-Suomessa asuvalle kalastuksesta kiinnostuneelle yli 40-vuotiaalle miehelle. Voit myös halutessasi valita millä sivustoilla videomainoksesi näkyy.

Niin ja se edullisuus. Kotimaassa videomainoksen katselun hinta on noin 0,04 – 0,07 euroa per katselu. Venäjälle suunnatussa mainonnassa olen päässyt 0,03 euron hintaan. Ja maksat vain silloin kun asiakas katsoo videostasi vähintään 30 sekuntia tai jos se on lyhyempi niin kokonaan. Minusta hinnat ovat varsin kohtuullisia. Youtube-mainonta tehdään muuten Google AdWordsin kautta.

Jos uskot että sinunkin potentiaalinen asiakkaasi voisi innostua tuotteestasi tai palvelustasi nähtyään kivan videon, niin ota yhteyttä tai osallistu seuraavaan Youtube-koulutukseen Savonlinnassa 18.11. Siellä kerrotaan kuinka videomainoksia luodaan, miten niitä kohdennetaan, mikä toimii ja mikä ei. Lue lisää.