Kiinteistömessuilla Moskovassa

Takana kaksi hienoa ja työntäytteistä päivää Moskovan kiinteistömessuilla. Hienointa on tietenkin se, että messuilta löytyi yllättävänkin suuri määrä potentiaalisia asiakkaita, näistä ensimmäinen pariskunta on jo tulossa katsomaan paikkoja. Lopullinen onnistuminenhan mitataan toki vasta sen jälkeen kun päästään vääntämään kauppaa.

Kiinteistömessujen tarjonta muodostui pääosin lämpimien maiden kohteista, eikä Suomea ole näissä kinkereissä juurikaan nähty. Olikin tosi mukavaa, että moni messuvieras kävi toivottamassa Suomen lämpimästi tervetulleeksi mukaan tapahtumaan. Aika pieni pala Suomeahan meillä oli myyntisalkussa, mutta eipä tuo tuntunut menoa haittaavan. Toki uusi tulokas joutui tekemään töitä hartiavoimin, mutta se kannatti.

blogMoskovanKiinteistömessutMessut olivat myös mielenkiintoinen tutkimusmatka Suomi-brändiin Moskovassa. Suomi on sieltä käsin katsottuna niche-markkina, mutta kiinnostusta kuitenkin löytyy. Suomi-sanan kuullessaan suurin osa messuvieraista huudahti холодна eli kylmä ja kävi suorastaan värisemään. Alussa tämä tuntui hieman erikoiselta, mutta aika nopeasti alettiin yhdessä asiakkaiden kanssa jo naureskella Suomen kylmyydelle.

Toinen mielenkiintoinen juttu oli se, että kun mainitsit sanan Suomi, niin todella moni kävi hymyilemään leveästi. Tuntui aika kivalta, että Suomi-brändi herättää näin positiivisia ajatuksia. Hymyn päälle monet huikkasivat, että Suomi on hyvä maa, turvallinen, rauhallinen ja kaunis. Ja ihmiset ovat ihania. Saimaa ja kalastusmahdollisuudet herättivät myös mukavasti kiinnostusta. Mielenkiintoinen näkökulma oli sekin, että Suomi on pietarilaisten mökkikylä. Tämä tuli useamman moskovalaisen suusta.

Kiinteistönmyynnin näkökulmasta suurin pullonkaula tuntuu olevan se, että venäläinen voi viettää Suomessa vain 90 vuorokautta vuodessa. Pietarilaisille tämä ei ole ongelma, sillä he käyvät mökeillään usein ja lyhyempiä aikoja, mutta moskovalaisille tämä lyhyt aika tuntuu olevan ongelma. Ja tietenkin keskustelua herätti se, että useat messuille osallistuvat maat antavat kiinteistönostajille jopa maan kansalaisuuden ja Suomi ei taas mitään helpotuksia.

Kaikesta huomaa, että Suomi alkaa kiinnostaa myös moskovalaisia. Useat välittäjät kävivät kertomassa, että asiakkaat ovat alkaneet pikku hiljaa kysellä kohteita Suomesta, mutta heillä ei ole oikein myytävää. Myös loppuasiakkaiden osalta jäi sellainen tunne, että heidän on vaikea löytää kohteita Suomesta, ehkä juuri sen vuoksi meidät toivotettiin niin lämpimästi mukaan messuille.

Pysy ajan tasalla Venäjän markkinoinnista ja tilaa uutiskirje.