Kotimaisen matkailijan käyttäytyminen

Kotimaisen matkailijan käyttäytyminen

Toteutimme maalis-huhtikuun vaihteessa pienen kyselyn, jossa halusimme selvittää kotimaisen matkailijan käyttäytymistä: milloin hän lomailee, kenen kanssa, milloin tekee varauksen ja mitkä asiat vaikuttavat matkakohteen valintaan. Kyselyyn vastasi 569 henkilöä, joista 88 % naisia. Vastaajien ikäjakauma oli laaja, painottuen kuitenkin yli 35-vuotiaisiin. Tämä kannattaa pitää mielessä kun analysoi vastauksia.

Missä, milloin ja kenen kanssa?

Suurin osa vastaajista aikoo viettää lomansa kotimaassa, mikä on erittäin hyvä uutinen kotimaan matkailutoimijoille. Pelkästään ulkomailla aikoo lomailla vain noin 3 % vastaajista.

Heinäkuu on edelleen suomalaisten suosikkikuukausi lomailuun, mutta yli 50 % vastaajista aikoo pitää lomansa ainakin osittain kesä- tai elokuussa.

Suomalaiset lomailevat pääsääntöisesti perheen tai kumppanin kanssa. Myös ystävien kanssa viihdytään lomalla.

Halusimme myös selvittää milloin ihmiset varaavat lomansa. Yli 36 % vastaajista ilmoitti, että tekevät lomavaraukset muutaman viikon ennen lomia ja lähes 20 % vastaajista varaa loman juuri ennen lomalle lähtöä. Tämä asettaa matkailuyrityksille omat haasteensa.

Mikä vaikuttaa lomakohteen valintaan?

Seuraavaksi selvitimme tärkeimmät kriteerit valita kotimaan lomakohde. Lähes 63 % vastaajista valitsi kolmen tärkeimmän syyn joukkoon kauniin luonnon. Seuraavaksi tärkeimmiksi kriteereiksi nousivat mielenkiintoinen majoituskohde, hyvä ruoka ja mahdollisuus tutustua paikalliseen elämään. Vapaissa vastauksissa loman hinta nousi selkeästi esille eli myös hinta vaikuttaa luonnollisesti lomakohteen valintaan, vaikka sitä ei näihin vastausvaihtoehtoihin laitettu mukaan.

 

Mistä inspiraatio reissuun?

Matkailumarkkinoinnin näkökulmasta erittäin mielenkiintoinen kysymys on se, mistä ihmiset hakevat inspiraatiota lomakohteen valintaan. Ylimmässä taulukossa on kaikki vastaajat, alimmassa taulukossa alle 35-vuotiaat vastaajat. Taulukkoja vertailemalla näkee, että Instagramin ja TikTokin merkitys kasvaa nuoremmissa ikäluokissa. Matkamessujen ja esitteiden aika näyttäisi olevan ohi.

Markkinointikanavien sisältötoiveissa korostuvat kohteen fiilikset, tarjoukset sekä aktiviteetti- ja ruokailuvinkit. Nämä vastaukset kannattaa ottaa huomioon kun valmistelee kesän markkinointisuunnitelmaa.

Kuinka toimitaan matkan aikana?

Lomailijat käyttävät aktiivisesti mobiililaitteitaan loman aikana ja matkailuyrittäjän on hyvä ymmärtää, miten lomailija käyttäytyy ja toisaalta miettiä sitä, miten saa lomailijat markkinoimaan omaa kohdettaan lomansa aikana. Kerrotaanko matkailukohteessa selvästi mitä tägejä tai hästägejä lomailijoiden halutaan käyttävän? Jaetaanko lomailijoiden jakamia fiiliksiä esim. Instagramin Storyissä?

Ylimmässä kuvassa on kaikkien vastaajien vastaukset, alimmassa alle 35-vuotiaiden. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että nuorempi väki hakee jo enemmän tietoa sosiaalisesta mediasta kuin Googlesta. Ja tämä kehitys tulee varmasti jatkumaan. Ottakaahan tämä tieto huomioon omissa sosiaalisen median sisällöissänne.

Turvallisuus tärkeätä

Lopuksi kysyttiin vielä kuinka tärkeäksi vastaajat kokevat matkakohteen turvallisuuden, siisteyden, tuttuuden ja suvaitsevaisuuden.

Bonuskysymys

Ja koska kyselyn tekijä on savonlinnalainen, kysyttiin vielä bonuskysymyksenä mitä tulee ensimmäisenä mieleen Savonlinnasta kesälomakohteena. Vastaukset olivat aika lailla odotetun kaltaisia. Vai mitä sanot?

Jos haluat lisätietoja tutkimuksesta tai vinkkejä tulosten hyödyntämisestä omassa markkinoinnissa niin laita ihmeessä viestiä osoitteeseen pia@parastasaimaalla.fi