Team Lörtsy Savonlinnan markkinointiin

Onkohan kukaan voinut välttyä huomaamasta viime päivinä mediassa vellonutta lörtsy-kohua. Kaikessa absurdiudessaan kohu on varmasti nostattanut tämän savolaisherkun tunnettuutta ja toivottavasti myös myyntiä. Kiitos Eviralle siis Savonlinnan markkinoinnista.

SavonlinnanSeutu 001 (2)Erityisesti olen ihaillut Etelä-Savon poliitikkojen nopeita hoksottimia tässä asiassa. Pari istuvaa edustajaa on jo komeillut valtakunnan mediassa kun ovat ”tyrmistyneet” asiasta. Markkinoinnin näkökulmasta nostan hattua herroille, tämän päivän markkinointi on juuri sitä, että tartutaan hetkeen ja hyödynnetään kulloinkin pinnalla olevat ilmiöt mahdollisimman tehokkaasti.

Silmiini pisti tänä aamuna Kantanevan Markon FB-postaus tähän lörtsy-asiaan liittyen: ” Pekka (Sokerileipomo) sponsoroi aikanaan kultaisella kahdeksankymmentäluvulla ja vähän yhdeksänkymmentäluvullakin kahden hengen soututiimiämme Muonan Aksan kanssa. Komean lörtsynvärisen mahonkiveneen nimi oli tietenkin aina ”Lörtsy”…hienoja aikoja Voitettiin kerran katuviestin puulaakisarjakin ”Lörtsy” tiiminä, mutta meidät diskattiin, koska sponsorointisuhdettamme ei pidetty juridisesti pätevänä työsuhteena. Mutta itukan sivuilla komeili Muonan Aki ”Lörtsy” paidassa ja viestikapulana käytetty kaulin. Me olimme allapäin ja häpeissään, kun ei saatu pokaalia antaa kiitokseksi Sokerileipomolle, mutta Pekka oli tyytyväinen hyvästä mainoksesta. Diskauksemme toi ”Lörtsyn” näinkin kaikkien huulille.”

Tämän luettuani en voinut välttyä siltä ajatukselta, että myös Savonlinnan pitäisi takoa kun rauta on kuumaa. Jos kansanedustajat osaavat hyödyntää nämä ilmiöt, niin kyllähän myös Savonlinnan seutumarkkinoinnin pitäisi pystyä se tekemään. Eli äkkiä pystyyn positiivinen ja iloinen Team Lörtsy, joka tekee markkinointi-iskuja kulloinkin sopivaan paikkaan. Vaikka viestin kärkenä on lörtsy, mahtuu samaan pakettiin myös muu matkailumarkkinointi. Lörtsystähän Savonlinna tunnetaan ja se jos mikä on uniikkia savonlinnalaisuutta. Team Lörtsy voisi elää sosiaalisessa mediassa omaa elämäänsä ja jalkautua ihmisten pariin aina sopivan tilaisuuden tullen. Esim. Pop up -lörtsybaari Helsingin rautatieasemalla saisi varmasti suosiota. Ja Team Lörtsyn seikkailuista pitäisi ehdottomasti tehdä Youtube-sarja. Ja ja ja, mahdollisuudet ovat lukemattomat.

Jos seudun markkinoijat kokevat että tässä voisi olla yksi Savonlinnan markkinoinnin omaleimainen ja hauska markkinointielementti, niin minä olen valmis talkoisiin.

Kuva: Savonlinnan Seudun Matkailu Oy